Tågföretagen - Dyrare pendling slår mot kollektivtrafiken

Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen. Foto: Tågföretagen
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen. Foto: Tågföretagen

Regeringens budgetproposition väcker skarp kritik från kollektivtrafikens branschorganisation Tågföretagen. Planen att hälften av förmånsskatten på periodkort skulle slopas har försvunnit ur förslaget. Samtidigt höjs beloppsgränsen för reseavdrag från 11 000 till 15 000 kronor, vilket gör arbetspendling dyrare för både kollektivresenärer och bilister.

Målet är att fyra av tio motoriserade resor ska ske med kollektivtrafik år 2030. Branschen har länge uppvaktat regeringen om satsningar som kan bidra till att målet nås, men besvikelsen är nu stor när budgetförslaget presenteras.

Förslaget om att delvis slopa förmånsskatten på periodkort, som tidigare varit ute på remiss, finns inte längre med. Organisationerna pekar på att både OECD och Klimatpolitiska rådet har kritiserat Sverige för att göra för lite för att främja kollektivt resande.

Högre kostnader för pendlare
Höjningen av beloppsgränsen för reseavdrag innebär ökade utgifter för arbetspendlare. Förändringen kan innebära upp till 2 000 kronor högre kostnader per år beroende på marginalskatt.

– Kollektivtrafiken har en stor roll med att bidra till både ett hållbart och resurseffektivt resande samt även till att vidga och utveckla Sveriges arbetsmarknadsregioner. Vi beklagar därför att regeringens tidigare presenterade förslag om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort inte finns med i budgetpropositionen, eftersom det skulle bidragit till en ökad attraktivitet för kollektivtrafiken, säger Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.

– Att regeringen återigen väljer bort en reform som skulle ha gynnat både klimatet och hushållens ekonomi är svårt att förstå. Det hade varit ett viktigt stöd till alla som pendlar kollektivt, och en tydlig signal om att kollektivtrafiken är en bärande del av klimatomställningen. Vi kan konstatera att det kollektiva resandet inte har varit en prioriterad fråga under den här mandatperioden. Det behöver förändras, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Skarp kritik från branschen
Regeringens politik får hård kritik för att gynna privat biltrafik på kollektivtrafikens bekostnad.

– Politik kommer till uttryck genom handling, inte genom ord allena. Det är uppenbart att kollektivtrafiken missgynnas, medan den privata biltrafiken gynnas. Detta sker samtidigt som samtliga miljöindikatorer pekar i en mycket illavarslande riktning. Politiken fattar beslut som om vi vore den sista generationen på planeten. En diametral förändring av inställningen till vårt ansvar gentemot framtida generationer behövs snarast, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Källa: Tågföretagen