Ny station och dubbelspårslinje invigd i norska Drammen

Det nya dubbelspåret gör det möjligt att köra tåg i högre hastighet och möjliggör tätare avgångar. Med sex nya spår på Drammen station kan trafiken hanteras mer flexibelt och punktligheten förbättras. Foto: Bane NOR
Det nya dubbelspåret gör det möjligt att köra tåg i högre hastighet och möjliggör tätare avgångar. Med sex nya spår på Drammen station kan trafiken hanteras mer flexibelt och punktligheten förbättras. Foto: Bane NOR

Bane NOR har officiellt öppnat den nya Drammen station och dubbelspåret mellan Drammen och Kobbervikdalen. Projektet innebär en kraftig kapacitetsökning på Vestfoldbanan, som sträcker sig 138 kilometer mellan Oslo och Larvik, och ger samtidigt bättre tågförbindelser genom Drammen.

– Detta är en viktig milstolpe för resenärer, tågoperatörer och oss själva. Den nya infrastrukturen förbättrar flödet på Vestfoldbanan och genom Drammen och kommer med tiden bidra till mer punktliga tåg i hela regionen, sade Jon-Erik Lunøe, tillförordnad vd för Bane NOR, i samband med öppningen.

Tunnel och klimatanpassning

Sträckan mellan Drammen och Kobbervikdalen omfattar totalt tio kilometer dubbelspår, varav sju kilometer löper genom den nya Drammentunneln under Strømsåsen. Tunneln består av sex kilometer bergtunnel, en 290 meter lång mjukmarkstunnel och en 540 meter lång betongtunnel.

På Drammen station har Bane NOR byggt helt nya plattformar och anlagt fler spår. Hela stationsområdet har dessutom höjts med 40 centimeter för att skydda mot översvämningar. Stationen har varit stängd sedan slutet av juni medan arbetet pågick, och det första reguljära tåget genom tunneln anlände till stationen den 31 augusti.

Även Gulskogen och Brakerøya stationer har fått tekniska uppgraderingar, och en ny stadsbro har byggts över järnvägsområdet för att förbättra trafiksituationen.

Den officiella invigningen av projektet hålls den 18 september på Strømsø torg i Drammen.

Viktig satsning för framtidens järnväg

Projektet påbörjades i december 2019 och hade ursprungligen en budget på 12,7 miljarder norska kronor. Den slutliga kostnaden uppskattas nu till cirka 13 miljarder norska kronor, motsvarande omkring 1,2 miljarder euro.

Satsningen ses som ett viktigt bidrag till Norges klimatmål. Med ökad kapacitet kan fler resenärer välja tåget framför bil eller buss, samtidigt som även godstransporter får bättre förutsättningar.

Bane NOR bygger parallellt ett nytt dubbelspår på 13,6 kilometer mellan Nykirke och Barkåker norr om Tønsberg. Det projektet omfattar även en ny station i Skoppum, tågparkering i Barkåker samt uppgraderingar av Tønsberg station. När sträckan står klar 2026 blir det möjligt att köra fyra tåg i timmen mellan Oslo och Tønsberg, med Drammen som central knutpunkt.

Målet är att successivt skapa en modern dubbelspårig järnvägsförbindelse längs hela Vestfoldbanan. Detta ska göra det möjligt att köra tätare, snabbare och mer pålitliga avgångar, vilket i sin tur ska locka fler resenärer till järnvägen och minska utsläppen från vägtrafiken.

Järnväg som klimatlösning

Utbyggnaden av Vestfoldbanan är en del av Norges långsiktiga satsning på att modernisera järnvägen. Genom att öka kapaciteten på viktiga sträckor hoppas regeringen kunna möta både växande transportbehov och klimatutmaningar.

Fler dubbelspårsprojekt är redan planerade, bland annat mellan Haug och Åshaug. Den samlade effekten väntas bli betydligt fler tågavgångar i sydöstra Norge och bättre punktlighet i hela järnvägsnätet.

För Drammen och hela regionen innebär det nya dubbelspåret och den moderniserade stationen en påtaglig förbättring av resmöjligheterna. Samtidigt blir det lättare att överföra gods från väg till järnväg, vilket stärker arbetet för att nå både nationella och regionala klimatmål.

Källa: Bane NOR