Göteborgs Hamn tog nyligen emot Höegh Moonlight, ett av världens största fordonstransportfartyg. Det nybyggda fartyget döptes under en ceremoni i hamnen och kommer framöver att transportera Volvobilar från Torslanda till marknader världen över.
Fartyget ägs av det norska rederiet Höegh Autoliners och är världens näst största PCTC-fartyg (Pure Car and Truck Carrier) sett till lastkapacitet. Det kan lasta 9 100 CEU (Car Equivalent Unit) fördelade på 14 däck, vilket motsvarar tre gånger kapaciteten i Nordstans parkeringshus. Totalt planeras tolv fartyg av samma modell, som successivt sjösätts de kommande åren.
Enligt rederiets egna beräkningar ska fartyget minska koldioxidutsläppen med 58 procent per transporterad bil jämfört med branschstandard. Fartyget har motorer som kan drivas med flytande naturgas och biogas, som kan bunkras i Göteborgs Hamn, och är byggt för att vid behov kunna konverteras till ammoniakdrift.
Dopceremoni i Göteborg
Under dopceremonin genomförde Jenny Westermark, Senior Vice President Production Logistics på Volvo Group, flaskkrossningen.
– Partnerskapet mellan Höegh Autoliners och Volvo Group är inte bara en affärsallians. Det är ett gemensamt åtagande – en samlad kraft – för att driva verklig, långsiktig förändring i våra branscher, säger Jenny Westermark.
Andreas Enger, VD för Höegh Autoliners, fyllde i:
– Namngivningen av Höegh Moonlight visar vårt starka engagemang för att avkarbonisera djuphavssjöfarten – inte i framtiden, utan här och nu. Dessa fartyg är inte koncept; de är fungerande, seglande svar på en av de mest akuta utmaningarna i vår bransch. Jag vill rikta ett stort tack till Jenny Westermark för att hon generöst sponsrat fartyget.
Betydelse för Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamns vd Göran Eriksson betonade fartygets roll för svensk export:
– Höeghs trafik i Göteborgs Hamn spelar en viktig roll för att svensk industris möjligheter att nå sina globala marknader. Med introduktionen av dessa nya fartyg kan den kopplingen ske på ett mer effektivt och hållbart sätt än tidigare. Göteborgs Hamn är också fast besluten att bli ett ledande nav för alternativa bränslen i Nordeuropa, och Höegh är ett bra exempel på en föregångare som visar att våra initiativ att skapa tillgång till dessa bränslen är steg i rätt riktning, säger Göran Eriksson.
Fakta: Höegh Moonlight
- Byggnadsår: 2025
- Varv: China Merchants Heavy Industry (Jiangsu)
- Lastkapacitet: 9 100 CEU
- Antal lastdäck: 14
- Fartygslängd: 199,9 meter
- Fartygsbredd: 37,8 meter
- Max takhöjd på lastdäck: 6,5 meter
- Max bredd på godsenheter: 19 meter
- Maxbelastning på ramp: 375 ton
Källa: Göteborgs hamn