Ett tidigare EU-förslag om uttjänta fordon mötte stark kritik från fordonsägare. Nu har EU-parlamentet presenterat ett nytt förslag som stärker äganderätten. Samtidigt varnar Riksförbundet M Sverige för att hotet om tvångsskrotning ännu inte är undanröjt.
Sommaren 2023 lade EU-kommissionen fram det så kallade ELV-förslaget om hur uttjänta fordon ska hanteras. Förslaget innebar att bilar kunde klassas som uttjänta och skrotas utan ersättning till ägaren. Det väckte stark kritik från bland annat Riksförbundet M Sverige och Nätverk på gemensam väg, som menade att förslaget hotade äganderätten för hundratusentals fordonsägare.
– Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, förklarar Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg.
EU-parlamentet lyfter fram äganderätten
Efter flera års diskussioner presenterade EU-parlamentet den 9 september ett nytt förslag som till stora delar tar hänsyn till kritiken. I förslaget förtydligas att det ska vara fordonsägaren som avgör om ett fordon ska skrotas, repareras, sparas eller användas för reservdelar.
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Henrik Nyberg.
Fortsatt osäkerhet inför hösten
Förslaget är inte slutgiltigt. Under hösten väntar trilogförhandlingar mellan EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet. M Sverige hoppas att parlamentets linje får stort genomslag.
Organisationen betonar att man stödjer ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen, men motsätter sig alla åtgärder som innebär att fordonsägare kan förlora rätten till sin egendom mot sin vilja.
Källa: M Sverige