Tunga lastbilar står för omkring en fjärdedel av koldioxidutsläppen från vägtransporter i Europa. Enligt det tyska miljömyndigheten Umweltbundesamt är elektrifiering en av de mest effektiva vägarna för att minska utsläppen i sektorn. Samtidigt har den ekonomiska frågan länge varit ett hinder – logistikbranschen är starkt priskänslig och varje öre per kilometer räknas.
Nu satsar energibolaget ENGIE Vianeo på att kombinera elektrifiering av tunga transporter med flexibla laddlösningar. Genom att utnyttja dynamiska elpriser vill företaget göra laddning av eldrivna lastbilar mer lönsam.
– Logistikbranschen är extremt priskänslig – därför satsar vi på dynamiska laddtariffer. I Tyskland finns det mycket billig, men volatil, el från vind- och solkraft. Vår idé är att utnyttja dessa prisfluktuationer för att ladda till lägre kostnader, sade Jan-Niklas Ellerich, chef för Heavy Duty Charging vid ENGIE Vianeo i Tyskland, i en intervju.
EU-stöd till ny laddinfrastruktur
Inom ramen för EU:s AFIF-program (Alternative Fuels Infrastructure Facility) har drygt 1,5 miljarder euro avsatts till utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur i hela unionen. Av detta är 2 400 nya laddpunkter längs det transeuropeiska vägnätet avsedda för tunga fordon som lastbilar och bussar.
ENGIE Vianeo räknar med att de första laddplatserna i Tyskland kan tas i drift vid slutet av 2026 eller början av 2027. Varje etablering beräknas ta ungefär tolv månader från kontraktsskrivning med markägare till färdig anläggning.
Företaget betonar att stödet från EU är avgörande för att projekten ska bli lönsamma, men framhåller samtidigt att affärsmodellen bygger på djup kunskap om energimarknaderna. Som ett av Europas största energibolag ser ENGIE en fördel i att kunna analysera och utnyttja variationerna på elmarknaden.
El som rullande energilager
Ellerich menar att eldrift har en tydlig teknisk fördel gentemot både diesel och vätgas när det gäller verkningsgrad.
– Elfordon har en verkningsgrad på runt 90 procent, jämfört med cirka 50 procent för vätgas och ännu lägre för diesel. Dessa fysikaliska fakta borde väga tyngre i politiska och ekonomiska beslut, sade han.
Han pekar också på potentialen i att betrakta eldrivna lastbilar som en del av energisystemet. Genom att ses som ”rullande energilager” kan de bidra till att jämna ut variationer i elproduktionen, särskilt under perioder med hög vind- och solkraft.
– Om vi kan kombinera fördelarna med variabel elproduktion och flexibla energilager i fordonen, samtidigt som vi bygger skalbar infrastruktur, då har vi nyckeln till ett genombrott, sade Ellerich.
Utmaningar inför storskalig omställning
Trots de tekniska och ekonomiska möjligheterna kvarstår flera hinder. Det handlar bland annat om höga inköpspriser för eldrivna lastbilar, osäkerhet kring andrahandsvärden och behovet av en väl utbyggd infrastruktur.
Etableringen av tunga laddplatser kräver inte bara investeringar i laddstationer, utan också omfattande förstärkningar i elnäten. Särskilt i logistiskt viktiga områden, som stora terminaler och hamnar, kan effektbehovet bli mycket högt.
Branschanalytiker menar att lösningen kan bli en kombination av publik infrastruktur längs huvudleder och skräddarsydda lösningar på logistikföretagens egna anläggningar. I båda fallen kan dynamiska elpriser spela en central roll för att hålla nere kostnaderna.
Renault Trucks presenterar fyra nya eldrivna lastbilar
Renault Trucks breddar sitt elektriska modellprogram och introducerar fyra nya eldrivna lastbilar för olika användningsområden: E-Tech T, E-Tech C, E-Tech D samt D Wide LEC. Modellerna riktar sig mot både regionala transporter och stadstrafik.
Räckvidd på upp till 560 kilometer
De nya lastbilarna erbjuder olika räckvidder beroende på batterikonfiguration och laddningsmöjligheter:
- E-Tech T – upp till 300 kilometer på en laddning, alternativt upp till 500 kilometer med en timmes snabbladdning på 250 kilowatt.
- E-Tech C – samma prestanda som E-Tech T, med 300 kilometers räckvidd på en laddning eller upp till 500 kilometer efter en timmes snabbladdning.
- E-Tech D – upp till 300 kilometers räckvidd på en laddning.
- D Wide LEC – upp till 560 kilometer, baserat på sex batteripaket med 94 kilowattimmar vardera.
Fokus på stad och region
Renaults nya eldrivna lastbilar är utvecklade för att möta de växande behoven av utsläppsfria transporter i både stadsmiljö och regional trafik.
E-Tech T är framtagen för regional distribution, medan E-Tech C är anpassad för stadens byggtransporter. Modellerna E-Tech D och D Wide riktar sig i första hand till leveranser inom städer och förortsområden, medan D Wide LEC erbjuder längre räckvidd för mer krävande uppdrag.
Källor: Renault/ENGIE Vianeo / Umweltbundesamt