El, diesel eller vätgas? Så står valet i logistikens framtid

Logistikexperter konstaterar att valet av drivteknik blivit en strategisk fråga som måste anpassas till varje företags specifika logistiska behov. Foto: Maersk
Logistikexperter konstaterar att valet av drivteknik blivit en strategisk fråga som måste anpassas till varje företags specifika logistiska behov. Foto: Maersk

Vilken drivteknik lämpar sig bäst för framtidens truckar och lagerfordon? Frågan blir allt mer central i takt med att hållbarhet, energieffektivitet och kostnadskontroll får större betydelse för industrin. I en färsk artikel i facktidningen Technische Logistik analyserar tre experter från konsultföretaget PROTEMA de olika alternativen – från traditionella dieselmotorer och eldrift till lösningar baserade på vätgas och bränsleceller.

– Den som investerar med framförhållning i dag säkrar sig långsiktiga ekologiska och ekonomiska fördelar, genom stabila driftskostnader, lägre utsläpp och högre flexibilitet, säger Dr. Jörg Pirron, verkställande delägare på internationella konsultföretaget PROTEMA, i artikeln.

Ingen enkel lösning – valet beror på användningen

Enligt artikeln går det inte att peka ut en universell lösning. Den bästa tekniken beror på hur fordonen används, vilka processer som dominerar och vilken infrastruktur som finns tillgänglig.

Analysen bygger på en större expertstudie som PROTEMA har genomfört. Den undersöker vilka kriterier som är avgörande i valet av drivlinor. Bland annat lyfts följande faktorer fram:

  • Energiförbrukning och klimatpåverkan
  • Drifts- och investeringskostnader
  • Tillgång på ladd- eller tankinfrastruktur
  • Prestanda i olika miljöer, både inomhus och utomhus
  • Långsiktig utvecklingspotential och teknologisk mognad

Resultaten visar att eldrift i dag i praktiken har blivit standard inom många områden. Men det är inte alltid den optimala lösningen. Bränsleceller kan exempelvis erbjuda både höga miljöfördelar och driftsäkerhet, men förutsätter en fungerande infrastruktur för vätgas som i dagsläget bara finns i begränsad omfattning.

– Valet av drivteknik är inte längre bara en teknisk fråga, utan också en strategisk faktor för långsiktig konkurrenskraft, säger Alexander Kopp, avdelningschef för Production & Logistics Concepts på PROTEMA.

Vägledning för företag som står inför investeringar

För företag som står inför beslut om nya investeringar i internlogistik är artikeln tänkt som en vägledning. PROTEMA betonar vikten av att kombinera en detaljerad processanalys med en objektiv värdering av de alternativ som finns.

Sven Scheihing, rådgivare inom produktion och logistik på PROTEMA, framhåller att beslut bör fattas utifrån en helhetsbild snarare än enbart tekniska specifikationer.

– Att fatta ett välgrundat beslut kräver att företagen analyserar sina intralogistiska processer, utvärderar både tekniska och ekonomiska kriterier samt har en realistisk syn på framtida utvecklingar, konstaterar han i artikeln.

Artikeln redogör också för olika praktiska exempel där respektive drivteknik kan ha sina fördelar. Diesel kan i vissa fall fortfarande vara relevant vid utomhusdrift i svåra miljöer, eldrift fungerar väl i de flesta inomhusmiljöer, medan bränsleceller kan vara ett alternativ för företag med hög nyttjandegrad och goda möjligheter till vätgasförsörjning.

Strategiskt beslut för framtidens logistik

Sammanfattningsvis konstaterar PROTEMA:s experter att valet av drivteknik blivit en strategisk fråga som måste anpassas till varje företags specifika behov. Ett felaktigt beslut kan innebära både onödiga kostnader och försämrad konkurrenskraft.

– Företag som redan nu agerar med framförhållning skapar förutsättningar för stabila driftskostnader, högre flexibilitet i sin logistik och samtidigt ett långsiktigt konkurrensförsprång, säger Dr. Jörg Pirron.

Artikeln är publicerad i Technische Logistik nr 05/2025 av Huss Verlag.