Drammens nya järnvägsstation och tunnel öppnade

Kobbervikstunneln under
Kobbervikstunneln under "finslipning". Foto: Bane NOR

Tågtrafiken genom Drammen har fått ett rejält lyft. Den nya stationen i Drammen och den 10 kilometer långa dubbelspårssträckan till Kobbervikdalen är nu öppnad för trafik. Projektet, som letts av den norska järnvägsförvaltaren Bane Nor, syftar till att öka kapaciteten på Vestfoldbanan och förbättra punktligheten för både passagerar- och godståg.

De nya spåren gör det möjligt för fler tåg att köra samtidigt, med högre hastighet och kortare väntetider. Tillsammans med de sex nya spåren vid Drammen station skapas en helt ny flexibilitet i trafiken.

– Detta är en viktig milstolpe för resenärerna, för tågbolagen och för oss. Den nya infrastrukturen bidrar till ett bättre trafikflöde på Vestfoldbanan och genom Drammen, och kommer på sikt att leda till fler punktliga tåg i hela regionen, säger Jon-Erik Lunøe, tillförordnad koncernchef för Bane Nor.

Dubbelspår ska ge punktligare tåg

Dubbelspårssträckan mellan Drammen och Kobbervikdalen går genom den nya Drammentunneln, som är nästan sju kilometer lång. Bane Nor framhåller att erfarenheter från andra delar av landet visar att dubbelspår ökar tillförlitligheten i järnvägstrafiken.

– Vi ser en positiv effekt av nya dubbelspår på flera platser i landet. Dubbelspår eliminerar flaskhalsar och gör att tåg kan passera varandra även om det uppstår störningar. Det betyder också att tågen inte längre behöver vänta på att andra ska passera, säger Lunøe.

Han understryker att fler dubbelspår inte bara är till nytta för resenärer, utan också för godstransporter. Med färre flaskhalsar kan godståg få bättre framkomlighet, något som är viktigt för både industrin och klimatmålen.

Modernisering av Drammen station

Drammen station har byggts om från grunden. Sex nya spår och flera nya plattformar har anlagts. Dessutom har hela stationsområdet höjts med 40 centimeter för att skydda mot översvämningar från Drammenselva.

Stationen har varit stängd sedan 28 juni för att Bane Nor skulle kunna färdigställa bygget. Den första reguljära avgången genom Drammentunneln anlände till Drammen strax före klockan 7.45 på söndagsmorgonen när trafiken startade.

Drammen får ny station och tunnel – ska stärka Vestfoldbanan

Även Gulskogen och Brakerøya stationer har fått tekniska uppgraderingar. I samarbete med Drammens kommun har en ny bro över spårområdet byggts, vilket förbättrar tillgängligheten i staden.

Projektledaren Hanne Stormo vid Bane Nor Utbygging betonar att det återstår en formell invigning.

– I dag handlar det om att få trafiken igång på ett säkert sätt. Snart ska vi fira detta tillsammans med alla som bidragit, och med hela Drammen, säger hon.

Viktig för miljö och framtida trafik

Bygget av dubbelspåret mellan Drammen och Kobbervikdalen ses som en central del i Norges klimat- och transportstrategi. När kapaciteten på Vestfoldbanan ökar blir det möjligt för fler resenärer att välja tåget i stället för bil eller buss.

– Mer på räls betyder färre filer. Med detta projekt bidrar vi till ett mer miljövänligt transportutbud som gör det lättare för fler att välja tåget, säger Jon-Erik Lunøe.

Projektet är också en pusselbit i den större utbyggnaden av Vestfoldbanan. När dubbelspåret mellan Nykirke och Barkåker öppnar 2026 kommer kapaciteten att öka ytterligare. Då ska det kunna gå fyra tåg i timmen mellan Drammen och Tønsberg. Den utökade trafiken kan tidigast införas med tidtabellsskiftet i december 2026.

Den nya infrastrukturen är dessutom klimatanpassad. Stationen har byggts för att stå emot översvämningar och plattformstaken har utrustats med solceller för lokal, förnybar elproduktion.

Stort projekt med miljardbudget

Bygget av dubbelspåret startade officiellt i december 2019. Den totala kostnaden beräknas till omkring 13 miljarder norska kronor, något över den ursprungliga budgetramen på 12,7 miljarder.

Projektet omfattar inte bara de nya dubbelspåren och Drammentunneln utan även tre kilometer nya spår mellan Drammen och Gulskogen, en ny stadsbro och omfattande uppgraderingar av stationer.

Den officiella invigningen av Drammen station och den nya infrastrukturen sker den 18 september, med ceremonier, kulturinslag och aktiviteter för barn på Strømsø torg.

Källa: Bane Nor