Sedan i juni har antalet kundvärdar på Östgötapendeln halverats, vilket enligt Tidningen Arbetet lett till en kraftigt ansträngd arbetsmiljö. Det nya arbetssättet innebär att personalen själva får lägga upp sina arbetsdagar och uppmanas att vistas på plattformarna i stället för ombord på tågen. Resultatet har blivit ojämn bemanning, där vissa avgångar har flera kundvärdar medan andra helt saknar personal.
Fackförbundet varnar för att förändringen har försämrat tryggheten både för personal och resenärer. Ordföranden Johan Kromnér menar att konfliktsituationer och plankningar har ökat, samtidigt som lokförarna fått mer ansvar för ordning och information ombord.
Incidenter och ökad oro bland personalen
Enligt ordförande för fackförbundet bhar flera allvarliga incidenter inträffat sedan förändringen trädde i kraft. I början av augusti skedde tre händelser som facket anser kunde ha förhindrats om personal funnits på plats. I ett fall drog en resenär i nödbromsen, tog sig in i förarhytten och försökte få tåget att stanna. Facket uppger också att det förekommit fall av ofredanden mot personalen samt ökad stress över städning och säkerhetsansvar.
Han uppger till Arbetet att både konfliktsituationer och plankningar har blivit fler. Samtidigt har kundvärdarnas stress ökat på grund av kraven på att hinna städa tågen, och lokförarna har fått ett större ansvar för ordning och information ombord.
Johan Kromnér menar att bristen på kundvärdar påverkar arbetsmiljön negativt och att personalen ofta går till jobbet med oro för att inte kunna hantera situationer som uppstår. Facket anser att ansvaret ytterst ligger på Östgötatrafiken, som beställt det nya arbetssättet, men upplever att kritiken inte tas på allvar.
Arbetsgivaren och trafikbolaget försvarar förändringen
Transdev, som bemannar och driver Östgötapendeln, betonar i ett mejl till tidningen Arbetet att det är för tidigt att dra säkra slutsatser om effekterna. Bolaget uppger att man följer situationen noggrant, har daglig dialog med personalen och stärker upp med ordningsvakter där det behövs.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, delar inte bilden av en ökad otrygghet men medger att perioden kan ha varit krävande för personalen. Han framhåller att syftet med förändringen är att förbättra informationen till resenärerna genom ökad flexibilitet. Enligt honom utvärderas arbetssättet löpande, och justeringar kan göras om det visar sig behövas under höstterminen.
Källa: Tidningen Arbetet