Arbetet med USA:s första höghastighetsjärnväg fortsätter att ta form i Kaliforniens Central Valley. Den ansvariga myndigheten, California High-Speed Rail Authority, meddelar nu att ännu en viktig del av infrastrukturen är färdigställd – en ny bro i Tulare County.
Den nya anläggningen, Avenue 88 Grade Separation, är den femtiosjunde färdigställda konstruktionen längs den pågående sträckan och den andra i just Tulare County. Det är också den sjunde konstruktionen som öppnats för trafik under 2025.
Bro över väg, järnväg och framtida höghastighetsbana
Bron, som ligger nära motorvägen State Route 43, är 148 meter lång och drygt 10 meter bred. Den förbinder Avenue 88 över både den befintliga järnvägen som drivs av BNSF Railway, State Route 43 samt den framtida banan för höghastighetstågen.
Konstruktionen krävde 20 förtillverkade betongbalkar med längder på mellan 18 och 43 meter. Dessutom användes mer än 240 ton stål och cirka 1 600 kubikmeter betong. Bron är byggd för att förbättra framkomligheten för jordbruksmaskiner, utryckningsfordon och den dagliga trafiken i området.
– Från urbana Fresno till det lantliga Tulare County fortsätter myndigheten att leverera konkreta fördelar till lokalsamhällena. Den här nya konstruktionen kommer att förbättra tillgängligheten för jordbruksmaskiner, räddningstjänst och resenärer, vilket hjälper vår region att förbli säker och sammanlänkad, säger Garth Fernandez, regional direktör för Central Valley vid California High-Speed Rail Authority.
Projektet följer på öppningen av Tulare Street Grade Separation i centrala Fresno den 31 juli 2025. Där byggdes en underfart som förbinder Chinatown med stadens centrum genom att leda Tulare Street under Union Pacifics järnväg och den kommande höghastighetsbanan. Underfarten, som innehåller två körfält, gångvägar och cykelbanor, förbättrar tillgängligheten för både invånare och företag.
Stora satsningar på Central Valley
Under de senaste månaderna har flera andra broar och underfarter färdigställts i Central Valley. Bland dessa märks Avenue 56 i Tulare County, Belmont och Central avenues i Fresno County samt Fargo och Whitley avenues i Kings County.
Det pågående bygget omfattar 275 kilometer mellan Merced i norr och Bakersfield i söder. Hittills har nästan 113 kilometer av den planerade banan och 56 konstruktioner färdigställts, medan ytterligare 29 är under uppförande i Madera, Fresno, Kings och Tulare counties.
Kaliforniens höghastighetsjärnväg är planerad att sträcka sig totalt 795 kilometer, från San Francisco via Central Valley till Los Angeles och Anaheim. Av denna sträcka har redan 745 kilometer miljöprövats och godkänts, enligt myndigheten.
Projektet har blivit en symbol för både ambition och kontrovers. Förespråkare lyfter fram klimatvinsterna, då tågen ska drivas på förnybar energi och erbjuda ett snabbt alternativ till bil och flyg. Kritiker pekar däremot på de höga kostnaderna, förseningar och återkommande politiska konflikter om finansieringen.
Skapar tusentals arbetstillfällen
Sedan byggstarten har projektet skapat mer än 15 500 arbetstillfällen, varav de flesta i Central Valley. Varje dag arbetar omkring 1 700 personer på olika byggplatser.
Kaliforniens höghastighetsjärnväg är tänkt att bli den första i sitt slag i USA, men utvecklingen följs noga även internationellt. Framgång eller misslyckande för projektet kan få betydelse för om liknande satsningar blir verklighet i andra delar av landet.
Med den senaste färdigställningen i Tulare County fortsätter arbetet steg för steg, samtidigt som både lokala samhällen och nationella beslutsfattare riktar blicken mot hur bygget ska kunna slutföras.
Källa: Central Valley vid California High-Speed Rail Authority.