Kölns kollektivtrafik står inför en omfattande modernisering. De kommunala trafikbolagen Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) har beställt 132 nya högbanetåg från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Affären har ett värde på nästan 700 miljoner euro och leveranserna inleds 2029.
Avtalet omfattar även 34 mellanmoduler på tio meter som kan kopplas till fordonen och förlänga dem till omkring 70 meter. I den konfigurationen kan varje tåg ta upp till 470 passagerare, vilket är en tydlig ökning jämfört med dagens fordon.
Fokus på kapacitet och klimatsmart teknik
De nya tågen är anpassade för Kölns befintliga nät. De kan kopplas ihop via en snabbkoppling och bilda genomgående tåg, vilket ska bidra till effektivare trafik.
– Godkännandet från stadens fullmäktige ger oss planeringssäkerhet. Med tanke på en ansträngd budget är vi mycket tacksamma för det ekonomiska stödet, som är ett positivt tecken för omställningen till hållbar mobilitet och en stark kollektivtrafik. Våra passagerare och förare kan se fram emot moderna tåg med hög komfort, säger KVB:s styrelseordförande Stefanie Haaks i ett uttalande.
Tekniknivån blir hög. Förarhytten får panoramavy, kollisionsvarningssystem och kamerabaserade backspeglar för att eliminera döda vinklar. Fordonen utrustas dessutom med automatiskt ljusanpassade skärmar, integrerad videobevakning och ett passagerarräkningssystem som kan användas för att optimera trafiken. Nya hybridhjul i aluminium minskar både vikt och buller.
Nya standarder för resenärerna
Även invändigt ska fordonen sätta nya standarder. Energisnål klimatteknik med naturligt köldmedium skapar behaglig inomhusmiljö samtidigt som energiförbrukningen hålls nere. Information till resenärerna visas på stora 29-tums skärmar och LED-belysning ger jämnt ljus i hela vagnen.
Bredare gångar och öppna genomgångar mellan vagnarna ska bidra till smidigare passagerarflöden och kortare stopp vid stationerna. Stadler och KVB lyfter fram att fordonen är helt utformade med tillgänglighet i fokus, från färgsättning till materialval.
– Med de nya högbanetågen markerar vi tillsammans med KVB en tydlig riktning för framtidens mobilitet – komfortabel, energieffektiv och redo för morgondagens krav. Fordonen är skräddarsydda för Köln och förenar den senaste tekniken med en flexibel, modulär design, säger Jure Mikolčić, chef för Stadler Division Deutschland.
Lång livslängd och gradvis införande
De första tio tågen och fem mellanmodulerna ska levereras 2029 för provdrift. Därefter väntar serieproduktion med leveranser från 2030 till 2032. Tågen kommer i första hand att ersätta äldre vagnar av serierna 2200/2300 och 5100 och sättas in på linjerna 4, 13 och 18.
Sammantaget innebär investeringen en kraftig uppgradering av Kölns kollektivtrafik – både kapacitetsmässigt och tekniskt. KVB hoppas att satsningen ska bidra till att fler invånare väljer tåget framför bilen, i linje med stadens mål om en grönare mobilitet.
Källa: Stadler