DB: Ny storsatsning på tågkomfort – första ICE L får klartecken

Planerna på ICE L har försenats på grund av problem hos tillverkaren samt utdragna test- och godkännandeprocesser. Nu står det dock klart att tågen är redo för användning. Foto: Deutsche Bahn
Planerna på ICE L har försenats på grund av problem hos tillverkaren samt utdragna test- och godkännandeprocesser. Nu står det dock klart att tågen är redo för användning. Foto: Deutsche Bahn

Det tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn har fått klartecken att börja använda en helt ny generation fjärrtåg. ICE L, som byggs av den spanska tillverkaren Talgo, har nu fått godkännande för drift i Tyskland. Därmed kan tåget sättas i reguljär trafik enligt plan i december 2025.

Premiären sker den 17 oktober då Deutsche Bahn presenterar tåget offentligt i Berlin. Under året kommer fyra tåg att levereras och tas i bruk. På sikt ska ICE L successivt integreras i hela det tyska fjärrtrafiknätet, men till en början körs de på sträckan Berlin–Köln.

Tillgänglighet och digital teknik

Det mest uppmärksammade inslaget är att ICE L blir det första höghastighetståget i Deutsche Bahns historia med helt plan insteg. Resenärer kan kliva ombord utan trappor eller hjälpmedel, något som underlättar för personer med rullstol, resenärer med barnvagn och cyklar, men också för dem med tungt bagage.

– För första gången kan våra kunder gå ombord i ett höghastighetståg utan vare sig trappsteg eller lyft. Det här är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten, säger Deutsche Bahn i ett uttalande.

Ny generation höghastighetståg

Det nya designkonceptet omfattar även kortare vagnlängder och materialval som ska ge en mer rymlig känsla. Ljuset i kupéerna anpassas efter tid på dygnet för en behagligare resa. Sätena har utvecklats i dialog med över ettusen testresenärer och erbjuder förbättrad ergonomi, större bord och hållare för mobil eller surfplatta.

En annan viktig detalj är att fönstren släpper igenom mobiltelefonsignaler direkt, vilket ska ge betydligt bättre mottagning under resan än i dagens ICE-tåg.

Jämförelse med Sverige

Samtidigt som Tyskland satsar på ICE L gör även Sverige en historisk uppgradering av sitt höghastighetsnät. SJ har beställt 25 nya tåg från franska Alstom av modellen Zefiro Express, som ska levereras från 2026. Dessa tåg kommer att trafikera både inrikes och internationella sträckor och är byggda för nordiskt klimat med anpassningar för snö och kyla.

Precis som ICE L innebär de svenska tågen ett steg mot bättre komfort och tillgänglighet. De får hög topphastighet, modernare sittplatser och förbättrad uppkoppling. Men till skillnad från ICE L, som främst utmärker sig genom sitt helt plana insteg, ligger fokus i Sverige på att ersätta äldre X2000 och erbjuda snabbare restider.

Likheterna mellan satsningarna är dock tydliga. Både Deutsche Bahn och SJ vill göra tåget mer attraktivt i konkurrensen med flyget genom ökad komfort, bättre digital uppkoppling och modernare design.

– Det är uppenbart att tåget i hela Europa står inför en ny generation. Vi ser en parallell utveckling i Tyskland och Sverige, där målet är att fler ska välja järnvägen för långväga resor, säger en branschexpert.

Utmaningar för tysk järnväg

Bakgrunden till satsningen är de senaste årens kritik mot den tyska järnvägens punktlighet och kvalitet. Flera av Deutsche Bahns nuvarande ICE-tåg börjar bli ålderstigna och underhållsproblemen har ökat. Genom att införa ICE L hoppas bolaget på ett lyft både vad gäller pålitlighet och resenärsupplevelse.

Tågen beställdes redan 2019 och leveranserna var ursprungligen planerade att starta 2023. Förseningarna har skapat oro, men med godkännandet på plats är Deutsche Bahn nu redo att introducera sin nya flaggsatsning.

ICE L kan därmed bli startskottet för en ny era av fjärrtrafik i Tyskland, där fokus ligger på tillgänglighet, digital uppkoppling och förbättrad komfort – samtidigt som Sverige och andra länder i Europa tar liknande steg för att förnya sina tågflottor.

Källor: Deutsche Bahn AG, SJ, Alstom