Den estländska projektorganisationen Rail Baltic Estonia har tecknat ett kontrakt med ingenjörsbolaget AllSpark OÜ för att projektera en ny järnvägsförbindelse mellan godsterminalen i Muuga och den framtida Rail Baltica-linjen.
Sträckan, som är cirka 16 kilometer lång mellan Soodevahe och Muuga, är avsedd för godstrafik och ses som ett viktigt steg i utvecklingen av Estlands järnvägs- och logistiksektor. Kontraktet är värt närmare 2,9 miljoner euro, exklusive mervärdesskatt.
– Att ansluta Muuga-terminalen till Rail Baltica är av strategisk betydelse för Estland. Det är den enda platsen i landet där en järnväg med europeisk standard kommer att kopplas direkt till en hamn, vilket möjliggör att internationellt gods kan flöda direkt från hamnen ut i Europa, säger Anvar Salomets, styrelseordförande för Rail Baltic Estonia.
Ny logistiknod i norra Europa
Valdo Kalm, styrelseordförande för Tallinns hamn, betonar kopplingens roll för den estländska utrikeshandeln:
– Rail Baltica ger Estlands logistik en ny dimension och gör Muuga-området till en mer konkurrenskraftig transportnod. Tack vare godsterminalen får vi en möjlighet att forma en korridor för godstrafik mellan norra och södra Europa – med nya, mer miljövänliga alternativ för transportörer i både Estland och Västeuropa.
Projektet omfattar projektering av järnväg med europeisk spårvidd på 1 435 millimeter. Samtidigt anpassas den befintliga infrastrukturen: dagens spår med rysk standard på 1 520 millimeter, vägkorsningar och ledningsnät kommer att ses över och byggas om. Den nya sträckningen kommer även att inkludera servicevägar, bullerskydd, vägtrummor och stödmurar. Inom området för Muuga-terminalen ska även en kontrollcentral och ett depåhus för Rail Baltica planeras.
Inhemskt ingenjörsbolag i nyckelroll
För det estländska bolaget AllSpark OÜ är uppdraget betydelsefullt, inte minst för den inhemska ingenjörskompetensen.
– Vi är mycket glada över att företag med estländskt kapital får möjlighet att verka som huvudentreprenörer i ett så stort och viktigt projekt. Det här är den mest omfattande och längsta sträckan vi hittills arbetat med inom Rail Baltica, vilket gör det till en särskilt spännande utmaning att utforma och hantera lösningarna, säger Erki Kimber, styrelseledamot i AllSpark OÜ.
Han fortsätter:
– Sträckan mellan Soodevahe och Muuga är en fantastisk möjlighet för estländska ingenjörer att visa sin kompetens och kreativitet i arbetet med att ta fram effektiva och långsiktiga lösningar. Hela vårt team är mycket stolta över att få bidra till ett projekt av den här storleken – det ger också inspiration till nästa generation av unga ingenjörer.
Kimber påpekar att AllSparks dagliga arbete med både projektering och byggande gör att företaget kan bidra med mervärde, inte bara i teknisk mening utan även när det gäller processer och genomförande.
Byggstart planerad till 2026
Målet med projektet är att ta fram ett godkänt byggunderlag som gör det möjligt att gå vidare till själva byggfasen. Slutdatum för designkontraktet är satt till september 2027, men vissa delar av arbetet väntas bli klara tidigare. Det möjliggör en byggstart redan under 2026. De fullständiga byggarbetena beräknas pågå fram till år 2030.
Källa: Rail Baltic Estonia