Sweco har tilldelats ett mångårigt uppdrag av Deutsche Bahn för att övervaka och leda tekniska delar av ett omfattande infrastrukturprojekt i München. Projektet, som inleds i maj 2025 och beräknas pågå i drygt fyra och ett halvt år med möjlighet till ytterligare fem års förlängning, syftar till att fördubbla kapaciteten i Münchens S-Bahn-system. Arbetet innefattar en ny tunnel under stadens centrum, en andra järnvägslinje samt modernisering av flera stationer.
München, som är Tysklands tredje största stad efter Berlin och Hamburg, har länge varit ett ekonomiskt centrum med snabb befolkningstillväxt. Stadens spårbundna kollektivtrafik är under hårt tryck. S-Bahn byggdes ursprungligen för att hantera cirka tvåhundrafemtiotusen resenärer per vardag, men trafikeras i dag av över åttahundratusen passagerare dagligen.
För att möta det växande transportbehovet genomförs nu flera omfattande investeringar i kollektivtrafikinfrastrukturen. Den planerade utbyggnaden av S-Bahn syftar till att minska trängseln, förbättra anslutningarna mellan München och dess omgivande förorter samt skapa förutsättningar för en hållbar stadsutveckling.
– Sweco har redan utfört flera projekt för Deutsche Bahn och vi har en stark, långvarig relation. Som ett ledande europeiskt konsultföretag på transportområdet med 6 000 experter inom mobilitet och aktivt resande är vi stolta över att ha valts som rådgivare till Deutsche Bahn för det här projektet, som är av avgörande betydelse för München och hela Bayern, säger Julia Zantke, vd för Sweco i Tyskland.
Tunnel, stationer och ny huvudlinje
Swecos uppdrag utförs i samarbete med andra aktörer inom ramen för ett konsortium och omfattar ett sextiotal experter som ska arbeta med projektet på daglig basis. De ansvarar för tekniska tjänster kopplade till byggandet av en ny tunnel genom stadens centrala delar, konstruktionen av en andra huvudlinje för S-Bahn samt modernisering av befintliga stationer.
Projektet innebär inte bara en ökad transportkapacitet utan även en avsevärd miljöeffekt. Med den nya linjen och ett förbättrat nätverk beräknas omkring trehundra miljoner bilkilometer kunna sparas, vilket bidrar till minskade utsläpp och avlastning av vägnätet i och kring München.
En särskilt central del i projektet är den nya stationen Ostbahnhof. När utbyggnaden är färdigställd förväntas den bli det största kollektivtrafiknavet i Europa, enligt Deutsche Bahns planer.
Ett regionalt nav i förändring
Münchens S-Bahn-system är ett av de största i Tyskland, både sett till omfattning och betydelse för regional pendling. Systemet omfattar omkring etthundrafemtio stationer och drygt fyrtio mil järnvägsspår, där omkring tusen tågavgångar sker varje dag. Det utgör en avgörande komponent i infrastrukturen i Bayern, med förgreningar som når långt utanför stadens gränser.
Utbyggnaden av det andra huvudspåret är en del av en större strategi för att framtidssäkra transportnätet i regionen. Investeringarna möjliggör förbättrade restider, ökad tillgänglighet och bättre punktlighet. För Sweco innebär projektet ett av bolagets största engagemang i Tyskland hittills på järnvägsområdet.
Swecos erfarenhet inom transportinfrastruktur
Sweco är ett europeiskt konsultföretag specialiserat på tekniska lösningar inom mobilitet, elektrifiering, fossilfria transporter och klimatanpassad infrastruktur. Företagets sex tusen transportexperter arbetar med såväl nybyggnation som drift och underhåll av järnvägsanläggningar i hela Europa. Sweco tillhandahåller tjänster inom allt från utredning och projektering till teknisk rådgivning vid bygg- och planeringsprocesser.
Källa: Sweco