AI på väg: Hur artificiell intelligens omformar logistiken

Linnéa Van Lokhorst, Einride
Linnéa Van Lokhorst, Einride

AI förändrar logistiken i snabb takt och banar väg för betydligt effektivare leveranskedjor. Men precis som AI-driven logistik kommer att hjälpa logistik-, transport- och leveranskedjeaktörer att arbeta snabbare och bättre, kommer den också att göra vissa uppgifter överflödiga. Detta var några av budskapen från Northern LEAD Day 2025, som belyste möjligheterna och konsekvenserna av AI:s accelererande omformning av området.

"Vi står inför nästa steg i revolutionen inom vägtransporter, början på en övergång där AI är absolut nödvändig."

Detta konstaterades av Linnéa Van Lokhorst på Einride, huvudtalaren som inledde 2025 års upplaga av Northern LEAD Day, som fokuserade på AI:s roll inom logistik. Ett antal utmaningar förändrar leveranskedjornas utseende, såsom geopolitiska spänningar, arbetskraftsbrist, klimatförändringar, volatilitet i efterfrågan och globala flaskhalsar inom logistik. Under de senaste åren har AI skapat många möjligheter att hantera dessa utmaningar. 

För Einride – som designar digitala, elektriska och autonoma lösningar för vägtransporter – är AI också grundläggande för att hantera den ökande mängd information som kommer med de nya teknikerna. 

”Elektrifiering och autonoma fordon innebär en annan nivå av komplexitet. Information måste hanteras på många olika nivåer, från strategisk till operativ nivå: transportdata, fordonsdata, avgiftsplanering, ruttoptimering, API:er för transportefterfrågan… Det finns en enorm mängd information att hantera”, säger Linnéa Van Lokhorst. 

Hon påpekar att maskininlärning, Oops – objektorienterad programmering – behövs för att hantera grundläggande utmaningar inom vägtransporter. 

"Industrin har höga utsläpp, mycket låg användning och marknaden är fragmenterad. AI behövs bland annat för att uppnå mer exakt energiförbrukning och optimerad tillgångsanvändning."

Nya kompetenser och förlorade uppgifter 

I sin presentation lyfte Tarun Agrawal, Chalmers, fram den mänskliga sidan av AI i leveranskedjor. Han påpekade att utvecklingen inom AI har gått i rasande fart och nu är något som alla måste hantera.

"Under de senaste 2-3 åren har användningen av AI ökat exponentiellt. Idag använder eller implementerar alla större företag AI-verktyg. AI har gått från att vara ett område enbart för personer med speciella tekniska färdigheter till något som påverkar alla", säger han.

Nl-dagen 2025

Tarun Agrawal, Chalmers

AI kan hjälpa till vid beslutsfattande, upptäcka tidiga risksignaler och vara ett effektivt verktyg för att stödja och hantera aktiviteter. Men, betonar Tarun Agrawal, AI-automation kräver förståelse och – framför allt – användningen av AI måste stödjas av speciella mänskliga färdigheter som kritiskt tänkande.

I AI:s tidsålder tror han att nya kompetenser kommer att uppstå och att vissa uppgifter kommer att gå förlorade. Människor kommer att spela mer strategiska roller, i takt med att operativa roller kommer att övergå till övervakningsroller.

"Enklare kundinteraktioner kommer att automatiseras. Människor kommer att bli övervakare och förbättrare, och tekniken kommer att öka mänsklig kreativitet och fokusera på innovation", säger han.

Men det finns också risker att vara medveten om, tillägger han, såsom för stort beroende av teknik, olika former av missbruk av tekniken eller dåligt byggda algoritmer. Dessutom kan det stöd som AI ger i vissa fall påverka våra mänskliga förmågor. 

"Detta kallas 'Black box-syndromet' och innebär att AI kan påverka människors kritiska tänkande och problemlösningsförmåga", säger han.

Alla kan bli programmerare

Miroslaw Staron, Göteborgs universitet, betonade också att AI inte längre är ett område reserverat för tekniska experter och påpekade att det kan hjälpa aktörer att bli snabbare och bättre på det de gör. I sin presentation diskuterade han hur AI kommer att påverka jobb, och inledde med ett citat från Jensen Huang, VD för NVidia: ”AI kommer inte att ta ditt jobb, den som använder AI kommer att ta ditt jobb.”

"Jag tror att AI kommer att ta oss med storm, men inte på det sätt vi trodde 2020. AI-verktygen för fem år sedan gav ett korrekt svar på din fråga. Dagens AI-verktyg tar din fråga, analyserar alla möjligheter, löser problemet och kan genomföra och förklara lösningen", säger han.

Miroslaw Staron, Göteborgs universitet

Det här innebär nya möjligheter för lastbilschaufförer, säger Miroslaw Staron, som plötsligt kan agera som pythonprogrammerare och skapa egna API:er för sina lastbilar.

"Idag behöver man inte kunna programmera, man kan fråga via chatt med GPT och få svar på hur man designar API:er för sina behov", säger han. 

Till exempel kan lastbilschauffören som har ledigt lastutrymme i sitt fordon och letar efter nya affärsmöjligheter längs rutten söka efter svar på frågan: "Med tanke på min nuvarande position och destinationen, hitta en lista över alla logistikföretag som jag kan ringa för att få nya affärer." 

"Behovet av operatörer kommer att minska när lastbilschaufförer själva kan få tag på all möjlig information", säger han.

Under dagen presenterade ytterligare tre forskare sina AI-relaterade projekt. Ivan Cardenas, Chalmers och Oscar Ivarsson, Chalmers Industriteknik, talade om "Datadrivna applikationer för godstransporter: användning av GPS-data", medan Jiaming Wu, Chalmers, talade om kombinerade gods- och persontransporter med modulära och autonoma fordon.

I slutet av dagen tillkännagavs också att Ivan Sanchez kommer att lämna över rollen som meddirektör för Northern LEAD till Patricia van Loon, som är docent vid avdelningen för Supply and Operations Management på Chalmers.

Nl-dagen 2025

Patricia van Loon och Ivan Sanchez Diaz, Chalmers


Text: Ulrika Ernström
Foto: Daniel Karlsson