Inför tullhot satsar Lidl på egna fartyg för att säkra sin globala logistik

Genom egen fartygskapacitet visar Lidl att bolaget ser ökad kontroll över sin försörjningskedja som en strategisk fördel i en tid av osäkra handelsrelationer, geopolitiska risker och höga energikostnader. Foto: Lidl
Genom egen fartygskapacitet visar Lidl att bolaget ser ökad kontroll över sin försörjningskedja som en strategisk fördel i en tid av osäkra handelsrelationer, geopolitiska risker och höga energikostnader. Foto: Lidl

Den tyska lågpriskedjan Lidl har beslutat att ta större kontroll över sin globala logistik genom att investera i egna containerfartyg. Totalt handlar det om fem nybyggda fartyg till ett sammanlagt värde av cirka 600 miljoner euro, enligt Handelsblatt. Fartygen ska drivas av Lidls eget rederi Tailwind, som grundades under coronapandemin.

Tidigare har Tailwind använt mindre, inhyrda fartyg. Men nu väljer koncernen att köpa egna enheter, med kapacitet att transportera upp till 8 400 standardcontainrar per fartyg. Fokus kommer att ligga på rutten mellan Europa och Asien – en sträcka som är central för Lidls varuförsörjning från asiatiska leverantörer till de europeiska butikerna.

Ett strategiskt svar på geopolitiska osäkerheter

Beslutet att investera i egna fartyg ses som ett direkt svar på växande globala spänningar, inte minst det förändrade handelsförhållandet mellan Kina och USA.

– På grund av tullkonflikter och den stora oförutsägbarheten i relationen mellan USA och Kina måste handlare räkna med att en betydande del av icke-livsmedelsproduktionen kommer att flyttas från Kina till andra marknader, däribland Malaysia och Vietnam, säger Boris Planer, handelsexpert och rådgivare vid World Retail Congress, till Handelsblatt.

Den här typen av förändringar i produktionskedjan kräver större flexibilitet i transportlösningar, vilket egna fartyg kan bidra till att uppnå. Lidl siktar på att minska beroendet av externa aktörer och därmed kunna reagera snabbare vid förändrade omständigheter.

Krisberedskap som visat sig fungera

Enligt Tailwinds vd Christian Stangl ger det egna rederiet Lidl möjlighet att hantera transportkostnader på ett mer kontrollerat sätt. De globala sjötransportpriserna kan svänga kraftigt beroende på säkerhetsläget, och detta blev tydligt när Huthi-rebeller attackerade västerländska handelsskepp i Röda havet och vid Suezkanalen.

– Den här strategin visade sig vara framgångsrik när Huthi-rebellerna attackerade handelsskepp med raketer. Världens logistiksystem rubbades, containerpriserna steg till över tio tusen amerikanska dollar och leveransförseningar uppstod, säger Stangl till Die Welt.

Till skillnad från konkurrenter som i huvudsak är beroende av stora rederier som Hapag-Lloyd, Maersk och MSC, kunde Lidl styra sina egna leveranser med hjälp av Tailwind. Under krisen valde man att styra sina fartyg runt Godahoppsudden längs Afrikas sydkust i stället för genom Suezkanalen. Samtidigt anpassades fartygens kapacitet efter olika europeiska hamnar, vilket gav Lidl ett tydligt handlingsutrymme när andra aktörer fastnade i flaskhalsar.

Med denna satsning visar Lidl att bolaget ser ökad kontroll över sin försörjningskedja som en strategisk fördel i en tid av osäkra handelsrelationer, geopolitiska risker och höga energikostnader. Egen fartygskapacitet kan på sikt ge koncernen större motståndskraft och förbättrad planeringssäkerhet – något som väger tungt i en global ekonomi präglad av störningar och handelsbarriärer.

Källa: Handelsblatt, Die Welt.