Viking Line presenterar ett nytt fartygskoncept för helt eldriven trafik mellan Helsingfors och Tallinn. Konceptfartyget Helios, med kapacitet för 2 000 passagerare, bygger på banbrytande teknik och kan bli världens största eldrivna passagerarbilfärja. Målet är att inleda utsläppsfri trafik i början av 2030-talet.
Viking Lines koncept Helios är utformat för att trafikera den 80 kilometer långa rutten mellan Helsingfors och Tallinn. Fartyget, som utvecklats tillsammans med Raumo varv och andra samarbetspartners, har en batterikapacitet på 85–100 megawattimmar och ska laddas i hamn med en effekt över 30 megawattimme. Helios mäter 195 meter i längd, 30 meter i bredd och har en fart på cirka 23 knop.
– Helios öppnar upp vyerna för en ny era inom sjöfarten, precis som de första segel-, ång- och motorfartygen gjorde på sin tid, säger Jan Hanses, verkställande direktör för Viking Line.
Bakgrund och teknikutveckling
Fartyget är en fortsättning på rederiets tidigare satsningar inom miljöteknik. Bolaget var först med att lansera ett passagerarfartyg som använde både flytande naturgas och biogas – Viking Grace – följt av Viking Glory 2022. Resenärer kan sedan dess välja biobränsle mot tillägg, vilket minskar utsläppen med upp till 90 procent.
Rederiet har även ansökt om finansiering från EU:s innovationsfond för att möjliggöra byggandet av Helios.
Grön sjöfartskorridor mellan Helsingfors och Tallinn
Projektet ligger i linje med FIN-EST Green Corridor, där bland andra Helsingfors och Tallinns hamnar, Estlands klimatministerium och flera rederier ingår. Enligt Jan Hanses krävs inte bara fartygsinvesteringar, utan även laddningsinfrastruktur i hamnarna.
Busholmen i Helsingfors pekas ut som hemmahamn för de framtida eldrivna fartygen, där en utvecklingsplan pågår inför 2032.
Ökande trafik kräver ny kapacitet
Helsingfors Hamn prognostiserar att passagerartrafiken till Tallinn nästan kommer att fördubblas från dagens 5,5 miljoner till 11,6 miljoner resenärer år 2040. Fraktvolymerna förväntas också öka kraftigt.
– Vårt mål är att beställa två eldrivna fartyg till rutten, vilket skulle fördubbla vår nuvarande kapacitet året runt, säger Jan Hanses.
Teknisk specifikation – Viking Helios
- Längd: cirka 195 meter
- Bredd: cirka 30 meter
- Batterikapacitet: 85–100 MWh
- Laddningsbehov: >30 MWh
- Fart: cirka 23 knop
- Passagerare: cirka 2 000
- Personbilar: cirka 650
- Fraktkapacitet: cirka 2 000 filmeter