Vid Tavastehusleden norr om Hyvinge pågår just nu vad som räknas som Finlands största byggprojekt – åtminstone sett till volym. Det nya logistikcentret som byggs för Onninen och K-Auto kommer att få en sammanlagd volym på cirka 1,2 miljoner kubikmeter.
Det är en del av en större förändring i södra Finland, där industri- och logistikverksamheter successivt flyttas bort från växande stadskärnor i Helsingfors, Esbo och Vanda. Samtidigt pågår en liknande byggnation i grannkommunen Nurmijärvi, där Kesko uppför ett centrallager för dagligvarulogistik.
– Kesko har under lång tid letat efter en sammanhängande och tillräckligt stor tomt för ett projekt av den här omfattningen, med goda trafikförbindelser, säger Mika Sivula, regiondirektör för södra Finland på Kesko.
Avståndet från Onninens nya anläggning till riksväg 3 är bara några kilometer, och strax söderut går riksväg 25 – ofta kallad inofficiellt för Ring V – som flera kommuner och handelskammare lyft fram som en strategisk transportled. Längs vägen planeras investeringar i miljardklassen, där Keskos nya logistikcenter utgör en del.
Sivula betonar att bygget i Hyvinge är det största i Keskos historia, med byggkostnader på strax under 300 miljoner euro. Han har själv tidigare varit stadsdirektör i Lojo och följer utvecklingen i regionen noga.
Logistiken lämnar staden – ger plats åt bostäder
Utvecklingen i Hyvinge och Nurmijärvi är direkt kopplad till hur huvudstadsregionen förändras. När Helsingfors, Esbo och Vanda fortsätter att växa, trängs lager- och industriverksamheter undan till förmån för bostadsbyggande och nya stadsdelar. Denna förändring har redan lett till större omlokaliseringar – som Inex logistikcenter som flyttats från Kera i Esbo till Bastukärr i Sibbo, samt flytten av containerhamnsverksamheten från Busholmen och Sumparn till Nordsjö hamn.
Mika Sivula ser Keskos pågående satsningar som en naturlig fortsättning på denna utveckling.
– Våra dagligvarulogistiska funktioner har funnits i Hakkila i Vanda sedan början av 1960-talet. Då var det i princip landsbygd – nu planeras en spårvägslinje precis intill det gamla lagret, säger han.
Den typ av ytor som krävs för stora logistikcenter är inte längre möjliga att utveckla i stadskärnorna, vilket gör områden norr om huvudstadsregionen mer attraktiva. Hyvinge och Nurmijärvi erbjuder rätt förutsättningar i form av markyta, infrastruktur och tillgång till arbetskraft.
Nya arbetsplatser och energirelaterade produkter
Det nya logistikcentret i Hyvinge ska stå i full drift mot slutet av 2025. Då väntas varuhyllorna vara på plats, och lagret börja fyllas med komponenter och system för bland annat solenergi och vindkraft, värmepumpslösningar samt el- och VVS-produkter för teknisk handel.
Mika Sivula framhåller att Kesko, med de parallella satsningarna i Hyvinge och Nurmijärvi, anpassar sig till både marknadens behov och den pågående urbaniseringsprocessen i Finland.
– Vi bygger för att kunna möta framtidens logistikbehov, men också för att möjliggöra en förändrad stadsstruktur i huvudstadsregionen, säger han.
Sammantaget visar projekten hur logistiksektorn i Finland förändras – från tätbebyggda områden till regionala knutpunkter med bättre förutsättningar för storskalig verksamhet.
Källa: Yle (Nyhetssajt)