Siemens färdigställer automatisering av godsbangård i Nederländerna

Siemens Mobility levererar avancerad automation för nederländsk godstrafik på järnväg
Foto: Siemens Mobility
Siemens Mobility levererar avancerad automation för nederländsk godstrafik på järnväg Foto: Siemens Mobility

Siemens Mobility har slutfört automatiseringen av godsbangården i Kijfhoek i Nederländerna, enligt ett uppdrag från infrastrukturförvaltaren ProRail. Den uppgraderade anläggningen, som ligger nära Rotterdam, är nu i full drift och styrs av ett automatiserat system för bangårdsstyrning. Syftet är att öka effektiviteten och förbättra hanteringen av godståg.

Kijfhoek är Nederländernas största godsbangård och fungerar som en viktig länk mellan Rotterdams hamn och flera industriområden i Europa. Moderniseringen, som inleddes 2021 och färdigställdes i maj 2025, har kostat cirka 110 miljoner euro.

Den centrala komponenten i uppgraderingen är Siemens Mobilitys system Trackguard Cargo MSR32, som hanterar dirigering och tidtabellering för godståg genom bangården. Genom att automatisera processerna minskas hanteringstiden samtidigt som trafikflödena effektiviseras och driftsäkerheten stärks.

– Moderniseringen av Kijfhoek visar hur intelligent automation kan förändra godstrafiken på järnväg, säger Jens Nordmann, chef för Mainline på Siemens Mobility.

– Genom att införa vårt avancerade system Trackguard Cargo MSR32 förbättrar vi effektiviteten avsevärt och sätter därmed en ny standard för hållbar godstransport i Europa. Det här projektet visar vårt engagemang för lösningar som gör godstransporter snabbare, mer effektiva och mer tillförlitliga.

Effektivare hantering i Europas logistiska kärna

Projektets färdigställande utgör en del av ProRails långsiktiga strategi för att förstärka det nederländska järnvägsnätets roll i det europeiska godstransportsystemet. Med Kijfhoek i full drift förväntas flaskhalsar i trafikflödet kunna undvikas och samordningen mellan Rotterdams hamn och industriklustren i bland annat Tyskland, Belgien och vidare in i Centraleuropa förbättras.

– Anläggningen är nu i full drift och det markerar ett viktigt delmål, säger Helga Cuijpers, regiondirektör för Randstad South Region vid ProRail.

– Vår godsbangård nära Rotterdam är nu helt förnyad, snabb och effektiv, och stärker sin roll som central knutpunkt för godstrafiken mellan Rotterdams hamn och övriga europeiska industriregioner. Vi tackar Siemens Mobility för det arbete som utförts och det samarbete som präglats av en ‘bäst för projektet’-inställning.

Kijfhoek förväntas genom detta projekt inte bara förbättra sin kapacitet och hanteringsförmåga utan även öka punktligheten för godståg i hela regionen. Investeringen i intelligent infrastruktur är också en del av en bredare ambition att minska utsläppen inom godstransportsektorn och erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till vägtransporter.

Automatisering som ny standard för godstrafik

Trackguard Cargo MSR32-systemet från Siemens Mobility utgör hjärtat i den nya lösningen. Systemet hanterar allt från växling till kapacitetsoptimering och övervakning i realtid. Genom detta möjliggörs ett mer sömlöst flöde genom bangården, med minskade risker för fel och förseningar.

Denna tekniska lösning är också byggd för att kunna integreras med andra digitala system i framtiden, vilket gör Kijfhoek till en plattform för fortsatt teknisk utveckling inom järnvägssektorn. Automatiseringen är därmed inte bara ett svar på nuvarande behov, utan också en grund för framtida uppgraderingar.

Med detta projekt blir Kijfhoek en av de modernaste godsbangårdarna i Europa sett till automatiseringsnivå, och utgör ett konkret exempel på hur järnvägssektorn genom digitalisering och teknikskifte kan möta de växande kraven på effektiv och klimatanpassad logistik i Europa.

Källa: Siemens Mobility, ProRail B.V.