Stena Line installerar rotorsegel på nytt metanoldrivet fartyg

Stena NewMax. Foto: Stena Line
Stena NewMax. Foto: Stena Line

Stena Line och Norsepower har tecknat avtal om att installera två rotorsegel på RoRo-fartyget Stena Connecta. Fartyget är en metanolhybrid och en del av rederiets mål att minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent till 2030.

Stena Connecta byggs av Jinling Weihai Shipyard i Kina och blir 147 meter långt. Fartyget förväntas levereras under fjärde kvartalet 2025 och kommer att trafikera rutt mellan Belfast och Heysham. Två rotorsegel, 28 meter höga och 4 meter breda, ska ge upp till 9 procents bränslebesparing på den planerade rutten.

"Detta partnerskap understryker Norsepowers produkters tillförlitlighet och kvalitet, samt hur de passar in i Stena Lines framåtblickande mål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent till 2030" säger Heikki Pöntynen, vd för Norsepower. 

Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet, säger: "Vi sjösatte nyligen vårt nya fartyg, Stena Connecta, som nu kommer att utrustas med två rotorsegel. Seglen kommer att utnyttja vindkraft för att ge fartyget extra framdrivning, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen och utsläppen. Innovationer som denna är avgörande för att framtidssäkra våra fartyg och uppnå våra utsläppsmål."

Fartyget är byggt för metanoldrift och en del av ett bredare initiativ att integrera hållbar teknik. Ett systerfartyg i samma serie förbereds också för att kunna använda rotorsegel.

Rotorseglen tillverkas vid Norsepowers produktionsanläggning i Yancheng, Kina, och levereras direkt till varvet för att minimera utsläpp och kostnader. Stena Line blev 2015 det första färjerederiet att driva ett fartyg på metanol genom konverteringen av Stena Germanica. Med rotorsegel tar rederiet ytterligare ett steg mot minskade utsläpp inom sjöfarten.