Batteritåg ersätter diesel i Västjylland – Siemens levererar

Enligt Siemens Mobility möjliggör detta drift utan koldioxidutsläpp under körning och med lägre ljudnivå än dieseltåg. Samtidigt är räckvidden begränsad, vilket gör systemen beroende av noggrant planerad trafik och tillgång till laddning. För regioner med längre avstånd eller tätare trafik kan lösningen därför få praktiska begränsningar. Foto: Siemens Mobility
Enligt Siemens Mobility möjliggör detta drift utan koldioxidutsläpp under körning och med lägre ljudnivå än dieseltåg. Samtidigt är räckvidden begränsad, vilket gör systemen beroende av noggrant planerad trafik och tillgång till laddning. För regioner med längre avstånd eller tätare trafik kan lösningen därför få praktiska begränsningar. Foto: Siemens Mobility

Danmark har nu tagit ett symboliskt steg bort från dieseltrafik på järnväg. Den 19 december 2025 invigde Frederik X de första batteridrivna persontågen i landet. Det rör sig om sju nya Mireo Plus B-tåg från Siemens Mobility, som nu sätts i reguljär trafik hos den regionala operatören Midtjyske Jernbaner.

Tågen ska trafikera sträckorna Holstebro–Skjern samt Vemb–Lemvig–Thyborøn i Västjylland och ersätter där en äldre dieselflotta. Enligt operatören innebär detta både lägre bullernivåer och att lokala utsläpp från tågtrafiken upphör på dessa linjer. Samtidigt kvarstår beroendet av batteriproduktion, laddinfrastruktur och elförsörjning – faktorer som sällan lyfts fram i officiella presentationer.

Batteritåg i stället för diesel

Införandet av batteritåg ses av danska myndigheter och operatörer som ett alternativ till full elektrifiering av glesare järnvägssträckor. För Midtjyske Jernbaner innebär leveransen ett tydligt teknikskifte efter flera års planering.

– När vi för sex år sedan beslutade att ersätta våra dieseltåg med mer klimatvänliga alternativ visste vi mycket lite om tekniken. I dag är vi stolta över att sätta Danmarks första batteritåg på räls, säger bolagets vd Martha Vrist i ett uttalande från Siemens Mobility.

Hon beskriver processen som lång och komplex, vilket också speglar de osäkerheter som fortfarande finns kring batteritågens livslängd, kostnader och driftsäkerhet i nordiskt klimat.

Teknik och kapacitet

De tvådelade Mireo Plus B-tågen har 127 sittplatser, en topphastighet på 140 kilometer i timmen och en batteriräckvidd på omkring 80 kilometer. De är utrustade med hybridlösning, vilket innebär att batterierna kan laddas via 25 kilovolt kontaktledning på elektrifierade sträckor. På icke-elektrifierade banor drivs tågen helt av batterier.

Tågen är utrustade med moderna funktioner som wifi och digitala passagerarinformationssystem. Siemens framhåller även låg vikt och energieffektiv konstruktion samt användning av så kallade hållbara material, utan att närmare specificera hur detta påverkar den totala klimatpåverkan över hela livscykeln.

Första utanför Tyskland

Beställningen, som lades 2022, var den första exportordern för Mireo Plus B utanför Tyskland. Där är Mireo-plattformen redan i drift i stor skala, med över 295 tåg i trafik. För Siemens Mobility innebär den danska leveransen ett viktigt referensprojekt, särskilt för marknadsföring av batteritåg som ersättning för diesel på regionala banor.

– Introduktionen av Mireo Plus B i Danmark är en milstolpe. Det är första gången våra batteritåg används utanför Tyskland och visar hur tekniken kan användas på icke-elektrifierade sträckor, säger Thomas Graetz, ansvarig för pendel- och regionaltåg på Siemens Mobility.

Hur väl lösningen fungerar i längden återstår dock att se. Erfarenheter från andra länder visar att batteritåg kan minska lokala utsläpp, men också att investeringar, underhåll och batteribyten kan bli kostsamma över tid.

Källa: Pressmeddelande från Siemens Mobility