MSC Cruises räddar Meyer Werft med order på 10 miljarder euro

Kryssningsfartyget Disney Destiny, byggt vid Meyer Werft i Papenburg, bogseras längs Ems mot Eemshaven i Nederländerna i september 2025. Fartyget har cirka 1 250 hytter och plats för omkring 4 000 passagerare. Foto: Meyer Werft
Kryssningsfartyget Disney Destiny, byggt vid Meyer Werft i Papenburg, bogseras längs Ems mot Eemshaven i Nederländerna i september 2025. Fartyget har cirka 1 250 hytter och plats för omkring 4 000 passagerare. Foto: Meyer Werft

Den krisdrabbade tyska varvskoncernen Meyer Werft har fått ett genombrott som kan förändra bolagets framtid. Kryssningsrederiet MSC Cruises har tecknat en avsiktsförklaring om beställningar av flera nya kryssningsfartyg till ett sammanlagt värde av cirka 10 miljarder euro.

Avtalet offentliggjordes måndagen den 15 december och gäller byggnation vid Meyer Werfts anläggning i Papenburg i Niedersachsen. Enligt uppgifter som publicerats av den tyska affärstidningen Handelsblatt väntas beställningen säkra full sysselsättning vid varvet åtminstone fram till mitten av 2030-talet.

Avsiktsförklaringen presenterades i Berlin av Tysklands ekonomiminister Katherina Reiche från kristdemokratiska CDU.

– I dag kan vi konstatera att beslutet var det rätta, sade Reiche enligt Handelsblatt, med hänvisning till statens ingripande för att rädda varvskoncernen.

Fyra till sex nya kryssningsfartyg

Exakta detaljer om beställningen har ännu inte offentliggjorts, men enligt nyhetsbyrån Bloomberg förväntas avtalet omfatta mellan fyra och sex nya kryssningsfartyg. Det rör sig därmed om en av de största orderna inom den europeiska varvsindustrin på flera år.

MSC Cruises är redan en etablerad kund hos Meyer Werft, som under lång tid har specialiserat sig på stora och tekniskt avancerade kryssningsfartyg. Ordern kommer i ett läge där efterfrågan på nya kryssningsfartyg åter har ökat, efter flera år av osäkerhet i spåren av pandemin och stigande kostnader inom industrin.

Rykten om en kommande jätteorder började cirkulera redan under föregående vecka, vilket bidrog till spekulationer om Meyer Werfts långsiktiga överlevnad och ägarstruktur.

Räddades av staten 2024

Meyer Werft hamnade i akut ekonomisk kris och räddades sommaren 2024 genom ett omfattande statligt ingripande. Den tyska förbundsregeringen och delstaten Niedersachsen gick då in och köpte vardera 40 procent av aktierna i bolaget. Samtidigt beviljades Meyer Werft lån på totalt 2,6 miljarder euro.

Meyerfamiljen behöll omkring 20 procent av ägandet och fick rätt att på sikt återköpa varvet, förutsatt att bolagets ekonomi stabiliseras. Räddningsaktionen var politiskt omdebatterad och mötte kritik från dem som ifrågasatte statligt stöd till en hårt skuldsatt varvsindustri.

Den nya beställningen från MSC Cruises ses därför som ett viktigt kvitto på att räddningspaketet kan ha haft avsedd effekt. Samtidigt återstår det att se hur snabbt avsiktsförklaringen kan omvandlas till bindande kontrakt och hur finansieringen av de nya fartygen kommer att se ut i detalj.

Stort symbolvärde för varvsindustrin

Ordern har även ett bredare symbolvärde för den tyska och europeiska varvsindustrin, som under flera år haft svårt att konkurrera med asiatiska varv när det gäller kostnader och byggtakt. Kryssningssegmentet har dock fortsatt varit ett område där europeiska varv haft en stark ställning.

Ett exempel på Meyer Werfts tidigare produktion är kryssningsfartyget Disney Destiny, som byggdes vid Papenburgvarvet och bogserades längs floden Ems till Eemshaven i Nederländerna i september 2025. Fartyget rymmer omkring 1 250 hytter och har kapacitet för cirka 4 000 passagerare.

Trots den nya jätteordern kvarstår flera strukturella utmaningar för Meyer Werft, bland annat höga kapitalkostnader, komplexa byggprojekt och beroendet av ett begränsat antal stora kunder. Den aktuella affären ger dock varvet ett andrum – och politiskt stöd för statens ingripande i bolaget.

Källa:  Handelsblatt, Bloomberg, offentliga uttalanden från Tysklands ekonomiministerium.