KIEPE expanderar elektriska drivsystem för kollektivtrafik

Ett av KIEPES flaggskeppsprojekt på bussidan finns i södra Paris – där Bus Rapid Transit-linjen Tzen 4 nu trafikeras av dubbelledade batterielektriska bussar. Foto: KIEPE
Ett av KIEPES flaggskeppsprojekt på bussidan finns i södra Paris – där Bus Rapid Transit-linjen Tzen 4 nu trafikeras av dubbelledade batterielektriska bussar. Foto: KIEPE

Den tyska teknikleverantören KIEPE fortsätter att bygga ut sin position som leverantör av elektriska drivsystem för kollektivtrafik – bolaget uppger att över 5 000 fordon världen över nu är utrustade med deras så kallade nollutsläppsteknik – främst elbussar och eldrivna regionaltåg 

Elektriska drivsystem har på kort tid blivit ett standardkrav i många upphandlingar av kollektivtrafik – både i städer och i regional trafik – utvecklingen drivs av politiska styrmedel, lokala klimatmål och ökade restriktioner mot förbränningsmotorer –

Samtidigt växer kraven på energieffektivitet, driftsäkerhet och lägre underhållskostnader – områden där leverantörer som KIEPE nu positionerar sig som systemaktörer snarare än enbart komponenttillverkare –

Bolaget levererar bland annat drivsystem till elbussar med så kallad In-Motion-Charging, där fordonen laddas både via kontaktledning och batteri – samt till lätta regionaltåg, som den nya DRAISY-plattformen från franska Lohr 

Modernisering ersätter nyinköp

En central del i KIEPES strategi är modernisering av befintliga fordon – i stället för att hela vagnparker skrotas byts kraftsystem, styrning och diagnosutrustning ut.

Bolaget hänvisar till flera genomförda projekt – bland annat moderniseringen av 127 tunnelbanevagnar i Philadelphia – slip- och underhållståg i Essen – samt en omfattande uppgradering av spårvagnar i Köln.

Enligt KIEPE förlängs livslängden avsevärt genom ny kraftelektronik och modern styrteknik – samtidigt som energiförbrukningen kan pressas ned genom effektivare bromsåtervinning.

Denna typ av uppgraderingar framhålls ofta som ett sätt att minska resursåtgången – men de är samtidigt beroende av stabil eltillförsel och ett elnät som klarar snabba effektvariationer – något som redan orsakar problem i flera europeiska städer.

Snabbladdade elbussar i Paris

Ett av KIEPES flaggskeppsprojekt på bussidan finns i södra Paris – där Bus Rapid Transit-linjen Tzen 4 nu trafikeras av dubbelledade batterielektriska bussar.

Fordonet är utvecklat av konsortiet Van Hool, KIEPE och Alstom – enligt bolagen klarar bussarna att bli klara för nästa avgång på mindre än fem minuter tack vare snabbladdning och avancerad batteristyrning.

Totalt ingår 30 fordon i projektet som beställts av kollektivtrafikmyndigheten Île-de-France Mobilités.

Parallellt används KIEPES system för så kallad smart flottstyrning – med målet att fördela belastning, optimera laddning och förlänga batteriernas livslängd.

Samtidigt kvarstår de strukturella problemen med batteriberoende trafik – höga investeringskostnader, begränsad räckvidd i kallt klimat, kortare livslängd på energilagren samt ett ökat beroende av kritiska metaller –

Elsystemens sårbarhet växer

Elektrifieringen av kollektivtrafiken sammanfaller med ett allt mer belastat elsystem – särskilt i storstadsregioner – där effektbrist, nätbegränsningar och stigande balanskostnader redan påverkar både industri och transporter.

Till skillnad från planerbar kraftproduktion är el från solkraft och vindkraft väderberoende – vilket ökar behovet av reservkraft och energilager just när laddbehovet i trafiken stiger.

Utvecklingen innebär att tekniska system för eldriven mobilitet inte enbart är en fråga om fordon och elektronik – utan i allt högre grad om hela samhällets elförsörjning – och dess begränsningar.

Källa:
KIEPE – sponsrad fackartikel, publicerad december 2025

Faktakoll
– Över 5 000 fordon uppges vara utrustade med KIEPES elsystem
– Snabbladdade dubbelledade elbussar trafikerar Tzen 4-linjen i Paris
– Elbussar och eltåg kräver stabil nätkapacitet och reservkraft
– Batterisystemens livslängd och kostnader är fortsatt en osäkerhetsfaktor