Molslinjen växer vidare med ny eldriven megakatamaran

I de här stora hallarna i Hobart börjar arbetet med rederiets tre elektriska snabbfärjor att ta form. Foto: Molslinjen
I de här stora hallarna i Hobart börjar arbetet med rederiets tre elektriska snabbfärjor att ta form. Foto: Molslinjen

Molslinjen har beställt sin tredje batteridrivna megakatamaran för trafiken över Kattegatt. De två första fartygen är redan under byggnation hos det australiska varvet i Hobart, som även ska bygga det tredje. Beställningen ingår i ett projekt som beskrivs som världens största elektrifieringssatsning till sjöss, där fartygen och den tillhörande infrastrukturen uppgår till 3,5 miljarder kronor.

Tredje beställningen lagd
Rederiet har tecknat avtal om en tredje batteridriven megakatamaran för rutterna mellan Jylland och Själland. De två första fartygen byggs redan vid varvet i Hobart, som även ansvarar för det nya emissionsfria fartyget. Den nya katamaranen blir den tredje i ordningen för trafiken till Aarhus.

”Det kommer att finnas tydliga fördelar med att få de tre fartygen byggda på samma plats, och det kommer att finnas värdefull lärdom under vägen från första till sista fartyg. Och så har det varit viktigt för oss att ha en stabil och solid leverantör”, säger Kristian Durhuus, vd.

Del av omfattande elektrifiering
Beställningen ingår i vad som beskrivs som världens största och mest ambitiösa elektrifieringsprojekt till sjöss. Kostnaden för de 129 meter långa fartygen och infrastrukturen på land är 3,5 miljarder kronor. Projektet har erhållit 180 miljoner kronor i stöd från Investeringsstötefonden 2025.

”Vi och våra ägare går före här och försöker visa vägen för en grön omställning med teknik som för ganska kort tid sedan inte fanns. Den formen av innovation är dyr, och det har varit avgörande för oss att få regeringens stöd för detta elektriska äventyr”, säger Kristian Durhuus.

Planerad driftstart
De tre fartygen ska elektrifiera hela verksamheten över Kattegatt. Planen är att fartygen tas i bruk i Danmark efterhand som de levereras: det första i slutet av 2027, det andra sommaren 2028 och det tredje våren 2029.

Catsten Jensen, vd för Nordic Ferry Infrastructure, säger:
”Med beställningen av ett tredje fartyg sätter vi verkligen fart på världens största elektrifieringsprojekt till sjöss – och vi är extremt stolta över detta projekt, som visar vad som är möjligt när ambition möter innovation”.

Fakta om fartygen
Längd: 129 meter
Bredd: 30,5 meter
1 483 passagerare
500 bilar
Batteripaket: 45 000 kWh
70 650 hästkrafter
Över 40 knop

Källa: Molslinjen