Unikt tak på Dresdens centralstation invigt efter tre års arbete

Dresdens stationshall med nytt membrantak.   Foto: Deutsche Bahn, kredit: Volker Emersleben
Dresdens stationshall med nytt membrantak. Foto: Deutsche Bahn, kredit: Volker Emersleben

Tyska Dresdens centralstation har åter öppnat sin stora stationshall fullt ut sedan Deutsche Bahn färdigställt den omfattande renoveringen av det frisvävande membrantaket. Efter tre års arbete är en av Europas mest särpräglade stationskonstruktioner åter öppen i sin helhet. Det nya taket ska nu tåla de snö- och ismassor som tidigare orsakat omfattande skador.

Renoveringen markerar ett viktigt steg för stationen från 1898, vars stora ljusfyllda hall betraktas som ett av de mest karakteristiska byggnadsverken i den tyska järnvägshistorien. När de omfattande skyddsnäten och arbetsplattformarna avlägsnades kunde resenärerna för första gången på flera år se konstruktionen i sin fulla arkitektoniska form.

Taket klassas som ett av världens största frisvävande stationstak

Det restaurerade taket tillhör de största frisvävande konstruktionerna av sitt slag i Europa. Membranet som spänner över hallen täcker omkring 33 000 kvadratmeter – större än många tyska slottsparker, enligt projektets tekniska dokumentation. Taktypen används sällan i nyproduktion på grund av både kostnad och komplexitet, men för historiska stationer med stora öppna volymer ger den god ljusfördelning utan massiva bärande strukturer.

Deutsche Bahn uppger i ursprungsartikeln att det tidigare taket, färdigställt 2006, fick allvarliga skador under vintern 2010–11. Is och snö blockerade avrinningen och ledde till deformationer. Den här gången har hållfastheten förstärkts. Totalt 18 så kallade skylights, stål-glasmoduler som fungerar som skyddszoner för snö och is, har monterats. Varje modul är elva meter lång, väger mer än sju ton och kan bära upp till 33 ton last. De ska förhindra att trånga delar av takets avrinning täpps igen.

– För att kunna bära framtida snö- och islast har vi installerat 18 skylights. De ska se till att avrinningen inte blockeras, uppger DB InfraGO i ursprungsartikeln.

Fler stationshallar moderniseras samtidigt i Tyskland

Dresden är inte det enda stora projektet. Deutsche Bahn renoverar samtidigt hallar vid flera centrala stationer, bland annat Berlin Ostbahnhof och Duisburg Hauptbahnhof. I Berlin har 20 000 kvadratmeter takyta på omkring hundra år gamla hallkonstruktioner restaurerats under pågående trafik, vilket krävt stora lyftkranar och specialbyggda arbetsplattformar. Restarbeten fortsätter till 2026.

I Duisburg pågår en modernisering av den välkända stål- och glaskonstruktionen som ingår i det största stationsprojektet i Nordrhein-Westfalen. Genom en ny glasfasad vid östra ingången släpps mer dagsljus in, men även där arbetar teknikerna med att säkra hållfastheten inför tyngre och allt mer varierade vinterförhållanden.

Deutsche Bahn uppger att omkring 950 av landets 5 400 stationer ska moderniseras under 2025. Fokus ligger på att minska eftersläpningen i underhållet och undvika att infrastrukturen fortsätter att åldras snabbare än den renoveras – ett problem som länge diskuterats i Tyskland.

Ännu ett exempel på hur väderberoende system utmanas

Arbetet med stationstaken speglar en bredare trend inom europeisk infrastruktur: tyngre snöfall, isbildning och ökade temperaturväxlingar skapar nya krav. Samtidigt visar projektet hur kostsamt det kan bli när konstruktioner inte dimensioneras för extrema situationer. Diskussionen liknar den som ofta uppstår kring vindkraft och solkraft, där väderberoende system – oavsett bransch – visat sig känsliga för både klimatvariationer och tekniska brister.

För stationer som Dresden, där takytorna är enorma och konstruktionen hänger fritt över spåren, är kraven särskilt höga. Att en av Europas största frisvävande takkonstruktioner nu åter är i drift innebär inte att riskerna är borta, men att anläggningen återfått en säkerhetsnivå den saknat i mer än ett decennium.

Källa: Deutsche Bahn