Ny granskande bok - bud pressas av system och konkurser

Författaren Julia Lindblom har gått igenom konkurshandlingar från ett stort antal bolag kopplade till branschens aktörer och funnit återkommande mönster i hur verksamheterna omstrukturerats. Foto: paolo-feser/Unsplash
Författaren Julia Lindblom har gått igenom konkurshandlingar från ett stort antal bolag kopplade till branschens aktörer och funnit återkommande mönster i hur verksamheterna omstrukturerats. Foto: paolo-feser/Unsplash

Julia Lindbloms bok ”Den sista milen” skildrar hennes egen granskning av budbranschens villkor, där hon lyfter fram hård teknisk styrning, återkommande konkurser bland underleverantörer och en utbredd otrygghet för förarna. Hon beskriver hur pressen påverkar både arbetsmiljö och ersättning. Uppgifterna återges i en artikel i Tidningen Svenska Dagbladet.

Julia Lindblom beskriver i boken hur branschen präglas av låga inkomster, övervakning och en stark beroendeställning gentemot arbetsgivarna. Appbaserade system styr rutter, tidsmål och arbetsmoment, och den som inte håller tempot riskerar att stängas av från arbetspass. I boken återges även exempel på förare som uppger att de straffats när de levererat snabbare än angivet.

Ett av fallen gäller en ukrainsk förare som berättar att en minut för tidig leverans kunde leda till böter från arbetsgivaren, ett åkeri som körde åt större aktörer i branschen. Lindblom konstaterar att de större bolagens årsrapporter visar små eller obefintliga vinster, samtidigt som förarna själva har knappa inkomster.

Underleverantörer skapar otrygghet
Hon skriver att de flesta bud arbetar genom flera led av underleverantörer, inte direkt för de större företagen. Det innebär ofta avsaknad av kollektivavtal och begränsade möjligheter att påverka villkoren. I boken ”Den sista milen”, vars innehåll återges av Tidningen Svenska Dagbladet, beskrivs också hur personer undviker att klaga av rädsla för att förlora jobbet eller sin möjlighet att stanna i landet.

Återkommande konkurser och flytt av verksamheter
Lindbloms genomgång visar även återkommande konkurser bland underleverantörer. Hon beskriver hur verksamhet och fordon flyttas mellan bolag med liknande namn och återkommande personer i styrelserna, samtidigt som skatteskulder och andra kostnader lämnas kvar. I ett fall återges interna meddelanden där företrädare diskuterar att försätta ett bolag i konkurs för att kunna använda lönegarantin till löner.

Ekobrott och nya bolag som tar över
I boken lyfts också ett exempel där Skatteverket nystat upp ett ekobrottsupplägg hos en underleverantör, med falska fakturor och svarta löner. En nyckelperson dömdes till fängelse för grovt bokföringsbrott, och Lindblom noterar hur nya bolag med liknande upplägg snabbt dyker upp därefter. Detta återges av Svenska Dagbladet.

Teknikbolagens roll och branschens prispress
Lindblom framhåller att teknikorienterade företag bär ett stort ansvar för utvecklingen, eftersom deras system styr rutter, tidskrav och övervakning, även om de inte formellt är arbetsgivare. Hon beskriver hur prispressen påverkar hela branschen och hur även större aktörer vittnar om ökad stress och begränsade möjligheter att rapportera problem.

Företagens svar på uppgifterna i boken
Det framkommer i artikeln i Tidningen Svenska Dagbladet att flera företag sökts för kommentar. Ett av dem skriver att förarna är anställda av åkerier och att tydliga krav på arbetsmiljö och ersättning följs upp varje månad. Företaget framhåller också att modellen med underleverantörer skapar kapacitet och stabilitet genom att låta åkerier kombinera flera uppdrag.

Källa: Svenska Dagbladet