Färjan Hamlet har tagits in på varv i Landskrona för att byggas om från dieseldrift till batteridrift. Arbetet sker inom ramen för rederiets fleråriga plan att elektrifiera trafiken över Öresund. När ombyggnaden är avslutad återvänder färjan som den tredje eldrivna passagerarfärjan på sträckan mellan Helsingborg och Helsingör. Åtgärden innebär en ytterligare minskning av de årliga utsläppen från överfarten.
När Hamlet i början av december lämnar varvet Oresund DryDocks i Landskrona efter tre veckors varsuppehåll markerar det en milstolpe – färjan har konverterats från fossila bränslen till helt elektrisk drift med hållbar energi från vind, vatten och sol. Färjetrafiken mellan Helsingborg i Sverige och Helsingör i Danmark har därmed snart tre eldrivna passagerarfärjor på överfarten mellan Helsingborg och Helsingör.
Sedan 2018 har färjorna Aurora och Tycho Brahe trafikerat sundet på batteridrift, och hösten 2021 installerades världens då största batteripack på Tycho Brahe, med en kapacitet på 6 400 kWh. Linjen blev då det första rederiet i världen att driva elektriska Ro-Pax-färjor på en högfrekvent rutt.
Konverteringen av Hamlet har förberetts under flera år och innefattar en rad tekniska uppgraderingar.
”Vid två tidigare varvsbesök har vi förstärkt däcken som ska bära batteripacken, förberett de tekniska uppdateringarna och kabeldragningen. Nu kan vi slutföra processen med att installera 2 800 kWh i fyra battericontainrar på däck 6 samt ABB-moduler som möjliggör laddning på båda sidor av sundet”, förklarar Kristian Durhuus, CEO för Molslinjen.
Tidigare gav överfarten mellan Helsingborg och Helsingör upphov till ett årligt utsläpp på 37 800 ton CO₂. Efter att Aurora och Tycho Brahe byggdes om från dieseldrift till batteridrift 2018 har utsläppen minskat till 10 200 ton under 2024.
Med konverteringen av Hamlet minskar utsläppen ytterligare – till 2 500 ton CO₂ per år när Hamlets batteridrift är fullt igång. Totalt innebär det att omställningen av de tre färjorna tillsammans minskar utsläppen med 35 300 ton CO₂ per år.
”I den mån det är möjligt renoverar och moderniserar vi våra befintliga fartyg. Genom att uppgradera med den senaste tekniken har våra fartyg – Tycho Brahe (1991), Aurora (1992) och Hamlet (1997) – fått förlängd livslängd och kan segla hållbart och säkert i många år framöver”, säger Kristian Durhuus.
Det är svenska Echandia som levererar batteripaketet till Hamlet – samma leverantör som tidigare har försett Molslinjens färjor på Alslinjen och Samsølinjen med batterier.