Finland stärker greppet om Europas batterikedja – fem nya projekt på gång

Anläggningen för prekursorer till katodaktivt material (pCAM) i Fredrikshamn har hittills utvecklats av CNGR Finland Oy. Nu har Suomen Malmijalostus (Finnish Minerals Group) förvärvat hela aktiekapitalet i bolaget och blev därmed ensam ägare i april 2025. – Efter att vår ursprungliga partner dragit sig ur projektet utvärderar vi nu förutsättningarna för att fortsätta på en ny grund, meddelar bolaget. Målet är att bygga en högteknologisk produktionsanläggning som kan leverera prekursorer till katodaktivt material med en rekordlåg koldioxidavtryck – ett viktigt steg mot mer hållbar europeisk batteriproduktion. Illustration: Suomen Malmijalostus (Finnish Minerals Group)
Anläggningen för prekursorer till katodaktivt material (pCAM) i Fredrikshamn har hittills utvecklats av CNGR Finland Oy. Nu har Suomen Malmijalostus (Finnish Minerals Group) förvärvat hela aktiekapitalet i bolaget och blev därmed ensam ägare i april 2025. – Efter att vår ursprungliga partner dragit sig ur projektet utvärderar vi nu förutsättningarna för att fortsätta på en ny grund, meddelar bolaget. Målet är att bygga en högteknologisk produktionsanläggning som kan leverera prekursorer till katodaktivt material med en rekordlåg koldioxidavtryck – ett viktigt steg mot mer hållbar europeisk batteriproduktion. Illustration: Suomen Malmijalostus (Finnish Minerals Group)

Finland positionerar sig snabbt som en av Europas ledande nationer inom den växande batteriindustrin. Det statliga bolaget Suomen Malmijalostus Oy (Finnish Minerals Group, FMG) leder arbetet med att bygga upp en komplett värdekedja för batterimineraler – från gruvbrytning och raffinering till produktion av katodmaterial. Syftet är att minska EU:s beroende av kinesiska leveranskedjor och stärka Finlands roll som nav för hållbar batteriproduktion.

FMG driver i dag flera stora projekt i samarbete med internationella partnerbolag, bland annat i Kotka, Fredrikshamn, Karleby och Savukoski. Tillsammans väntas de omforma Finlands industriella landskap och skapa tusentals nya arbetstillfällen i takt med att Europa elektrifierar transport- och energisektorn.

– Vår uppgift är att bygga upp en långsiktigt hållbar värdekedja för batterimaterial i Finland och inom EU, säger bolaget i sin senaste hållbarhetsrapport.

Stora investeringar i Kotka och Fredrikshamn

Ett av de mest avancerade projekten är katodmaterialfabriken i Kotka, ett gemensamt bolag mellan FMG (30 procent) och kinesiska Beijing Easpring (70 procent). Fabriken ska producera upp till 60 000 ton katodaktivt material per år i första fasen, tillräckligt för batterier till hundratusentals elbilar. Investeringen uppskattas till omkring 800 miljoner euro, och Finlands regering har beviljat 100 miljoner euro i kapitaltillskott för att möjliggöra byggstarten.

Parallellt planeras en prekursorfabrik (pCAM) i Fredrikshamn, där FMG samarbetar med kinesiska CNGR Advanced Material. Anläggningen ska tillverka de kemiska föregångarna till katodmaterialet och blir en central länk i Finlands batteriekosystem. Projektet har redan fått miljötillstånd, men tillståndet prövas fortfarande rättsligt efter överklaganden.

Enligt FMG ska båda fabrikerna bidra till att skapa en cirkulär och europeisk batterikedja där råvaror, kemikalier och energi produceras lokalt – en viktig del av EU:s strategi för att minska beroendet av Asien.

Från gruva till färdigt batterimaterial

FMG:s strategi omfattar även utvinning och förädling av kritiska råvaror. Bolaget äger 20 procent av Keliber-projektet, som utvecklas tillsammans med det sydafrikanska bolaget Sibanye-Stillwater. Gruvan och den planerade anläggningen i Karleby ska producera litiumhydroxid av batterikvalitet med start 2026.

I norra Finland driver FMG också utvecklingen av Sokli-projektet i Savukoski, där geologiska studier har identifierat fynd av fosfat, sällsynta jordartsmetaller och niobium – råvaror som är avgörande för både batterier och grön teknik.

FMG:s dotterbolag Terrafame i Sotkamo, som redan producerar nickel och kobolt, är en central komponent i kedjan. Staten investerade nyligen ytterligare 30 miljoner euro för att stärka Terrafames finansiella ställning och utöka dess produktion av batterikemikalier.

Tillsammans bildar dessa satsningar ett unikt industriellt kluster som sträcker sig från gruvor i Lappland till processindustrier vid Östersjön.

Stort lokalt stöd men miljöutmaningar kvarstår

Lokalt har batteriprojekten fått brett stöd. En undersökning i Kotka och Hamina visar att över 90 procent av invånarna anser att det är viktigt att Europa blir mer självförsörjande på batterimaterial, och en majoritet ser positivt på att fabriker byggs i regionen.

Men utvecklingen är inte utan utmaningar. Miljöorganisationer har uttryckt oro för utsläpp av sulfat och tungmetaller, särskilt kring pCAM-fabriken i Fredrikshamn. FMG betonar att samtliga projekt följer EU:s krav på bästa tillgängliga teknik (BAT) och att anläggningarna utrustas med avancerad rening.

– Vi utvecklar verksamheten långsiktigt och i nära samarbete med myndigheter och lokalsamhällen, framhåller bolaget.

Finlands riksrevision (VTV) har dock påpekat att statens batteristrategi behöver tydligare styrning och bättre uppföljning av risker.

En ny industriell ryggrad

FMG:s målsättning är att Finland ska bli en ledande producent av hållbara batterimaterial i Europa. Medan EU:s lagstiftning om kritiska råvaror nu börjar gälla, är Finland ett av de få medlemsländer som redan har konkreta produktionsprojekt på väg mot byggstart.

Om planerna förverkligas kan landet inom några år leverera både litium, nickel, kobolt och färdiga katodmaterial till den europeiska fordonsindustrin – något som hittills dominerats av Kina och Sydkorea.

Finland ser därmed ut att inta en strategiskt avgörande position i den globala omställningen till eldrift.

Källa: Finnish Minerals Group, Valtioneuvosto, SP Global, Clean Energy Wire, Yle, VTV Finland.