Stockholms nya tunnelbanelinje byggs till Älvsjö

Jens Sjöström (S) investeringsregionråd, Jakop Dalunde (MP) tillträdande trafikregionråd, Michaela Haga (C) gruppledare trafiknämnden. Pressbild: Miljöpartiet i Region Stockholm
Jens Sjöström (S) investeringsregionråd, Jakop Dalunde (MP) tillträdande trafikregionråd, Michaela Haga (C) gruppledare trafiknämnden. Pressbild: Miljöpartiet i Region Stockholm

Nu inleds bygget av Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Projektet genomförs i samarbete mellan staten, Region Stockholm och Stockholms stad som en del av Sverigeförhandlingen från 2017.

– "Idag är en historisk dag i dubbel bemärkelse. För exakt 75 år sedan invigdes Stockholms första tunnelbana och idag tar vi ett första spadtag för en helt ny tunnelbanelinje. Den nya gula linjen kommer möjliggöra nya resvägar och dramatiskt kortare restider för framtidens stockholmare," säger Jakop Dalunde (MP), ordförande för SL och blivande trafikregionråd.

Gula linjen blir annorlunda i Stockholms tunnelbanesystem. Här planeras självkörande tåg, kortare perronger med plattformsbarriärer och hissar som ersätter de flesta rulltrapporna.

– "Utbyggnaden av tunnelbanan är en katalysator för vår tillväxt och konkurrenskraft. Det är genom tillväxtfrämjande investeringar som vi skapar förutsättningar för näringslivet att växa, vilket är helt nödvändigt för vårt framtida välstånd," säger Aida Hadzialic (S), finansregionråd.

Linjen får sex stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Den förväntas avlasta centrala delar av tunnelbanenätet, framför allt T-centralen. År 2050 beräknas uppåt 75 000 personer resa med Gula linjen varje dag.

– "Dagens spadtag är en tydlig signal om att vi fortsätter ta ansvar för en mer sammanhållen och klimatsmart Stockholmsregion. Vi gör nödvändiga infrastrukturinvesteringar för att vår region ska kunna fungera både idag och för framtida generationer," säger Michaela Haga (C), gruppledare i trafiknämnden.

Projektkostnaden är 13,7 miljarder kronor i 2016 års penningvärde. Region Stockholm har även beslutat om ytterligare 1,27 miljarder kronor för att möjliggöra teknik som förarlösa tåg, plattformsbarriärer och ballastfria spår.

Byggtiden beräknas till cirka nio år.