Här är företagen som satsar på e-bränsle

E-bränslen används brett, inte bara för personbilar utan också för lastbilar, flygplan och fartyg. Dess användningsområden sträcker sig även till industriella processer och lagring av överskottsenegi inom energisektorn. Foto: Shutterstock

I takt med att världen försöker minska beroendet av fossila bränslen, tar syntetiska bränslen plats i rampljuset. Transport & Logistik har tidigare skrivit om svenska samarbeten för grönt e-bränsle på Gotland, men vilka är de andra företagen som ligger i framkant med sina satsningar på e-bränsle? Vi har kollat närmare på företagen som satsar på e-bränslen i olika transportsektorer. 

Tillämpningsområdena för e-bränslen är omfattande och inkluderar utöver personbilar även lastbilar, flygplan och fartyg, och sträcker sig till industriella processer och energisektorn för lagring av överskottsenergi. 

Inom bilindustrin är Porsche en pionjär i inom e-bränsle. Bolaget investerar över en miljard i utvecklingen av tekniken. Detta görs genom elektrobränsleföretaget HIF Global och en produktionsanläggning av e-bränsle i Punta Arenas i Chile. Trots en generell övergång till elektrifiering av Porsches bilar, håller Porsche fast vid den ikoniska 911:ans förbränningsmotor, nu med möjligheten att köra på koldioxidneutralt e-bränsle. 

Inom andra transportsektorer ökar även intresset för e-bränslen. Inom flygindustrin pågår projekt som utforskar nästa generations tekniker som kan påskynda tillgången till hållbart flygbränsle (SAF). Flygplanstillverkaren Boeing samarbetar just nu med Zero Petroleum för att testa och analysera tekniker för produktion av SAF. Enligt Paddy Lowe, som är delgrundare till Zero Petroleum, är syntetiska bränslen framtiden för flyg där eldrift ännu inte är ett gångbart alternativ på grund av vikt och räckvidd.

– Det handlar om energitäthet. Tittar vi på ett batteri är energitätheten ungefär 50 gånger sämre jämfört med bensin. Batterier är utmärkta för bilar som inte främst är till för att transportera större last. Men i ett större flygplan räknas varje kilo. Att elektrifiera dem är inte lönsamt idag, berättade Paddy Lowe när han nyligen besökte techjätten Dassault Systèmes årliga evenemang 3DEXPERIENCE World 2024 i Dallas. 

Andra projekt inom flygindustrin använder vindkraft för att producera e-flygbränsle. Partnerskap mellan energiföretag och flygbolag, som Vattenfall och St1, siktar på att starta produktion av e-flygbränsle från 2029. 

Inom sjöfartsindustrin rör det sig också när det gäller e-bränslen. Företaget Liquid Wind investerar i  e-metanol, riktad mot att förse stora fartyg med hållbart bränsle. Genom att återanvända koldioxid i en cirkulär process, kan fartygen fortsätta använda sina förbränningsmotorer utan att bidra till ytterligare koldioxidutsläpp i atmosfären. Detta behåller den befintliga infrastrukturen och planen är att komma igång med de första anläggningarna inom ett till två år. 

I takt med att elektrobränslen växer fram som en hållbar lösning står kostnaden för produktionen i fokus, i dagsläget kostar en liter e-bensin ungefär 50 kronor. Dock pekar experter som Maria Grahn, docent vid Chalmers, på att med fallande priser för elektrolysörer och ökade kostnader för fossila utsläpp, har e-bränslen en möjlighet att bli ekonomiskt lönsamma. 

– Det är inte så långt borta innan vi kan framställa e-bränslen på ett kommersiellt lönsamt sätt. Kommer det styrmedel som ökar kostnaden för fossila bränslen till sjöfart och flyg, då är vi nära, har Maria Grahn tidigare sagt till SvD.