Lager 157 investerar i lagersystemet AutoStore

Automatiseringslösningen för Lager 157s e-handelsflöde omfattar 66 000 backar med kapacitet för totalt 75 000 backar. Foto: Element Logic

Det svenska retailföretaget Lager 157 har efter år av kraftig tillväxt valt att investera i det automatiserade lagersystemet AutoStore från Element Logic, för att kunna fortsätta möta sin kunders krav på snabba leveranser.

Lager 157 som framförallt hittat sin egen nisch inom basplagg inleder nu sin automationsresa genom att investera i AutoStore från Element Logic, som en del i en digitalisering av företaget. Det är företagets befintliga lager i Ulricehamn som automatiseras med robotsystemet med målet att spara plats, effektivisera alla leveranser.

Automatiseringslösningen för Lager 157s e-handelsflöde omfattar 66 000 backar med kapacitet för totalt 75 000 backar, 68 robotar och 12 karusellportar för plock, pack och inlagring med en förväntad kapacitet på 1 500 orderrader i timmen. Till detta har Lager 157 också köpt en bansystemslösning för hantering av färdiga ordrar inklusive sortering samt effektiv hantering av waste. Element Logic levererar samtliga delar av systemet och på automatiseringsföretaget är man imponerade över tillväxtresan hos Lager 157.

Trots att Lager 157 konkurrerar på en tuff internationell marknad, har man haft stark tillväxt och varit framgångsrika. Genom att effektivisera deras logistik hoppas vi kunna vara med och bidra till ännu fler och nöjdare kunder, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sverige.

– Vi har arbetat fokuserat under många år med att bygga vår affär med fokus på erbjudande, kundnöjdhet och skalbar logistik i fokus, säger Stefan Palm, CEO på Lager 157.

Vi strävar ständigt efter att minimera operationella risker i vår affär. En hög grad av förutsägbarhet i våra processer och våra projekt är en absolut förutsättning för vår tillväxt och utvecklingsresa. Jag är verkligen imponerad över Element Logic ́s arbete under hela projektet, som gick i mål helt enligt tidsplan.

I grunden handlar det om att skapa leveranssäkerhet och skalbarhet i produktionen. Att det blev just AutoStore från Element Logic kom efter att vi studerat marknaden under en längre period innan vi bestämde oss. Vi gjorde studiebesök och tog referenser. Vi kom fram till att kombinationen AutoStore och Element Logic var det bästa alternativet. Det har vi inte ångrat.