EU investerar 80 miljoner kronor i svensk elhybridkonvertering

Isak Löfgren visar upp en prototyp i företagets lokaler i Morgårdshammar. Foto: Kasi

KASI Technologies i Smedjebacken tillverkar en egenutvecklad produkt som konverterar bensin- och dieselbilar till elhybrider. Den lovande tekniken har fått EU att investera upp till 80 miljoner i bolaget, som nu växer och anställer snabbt.

Idén till NESS, New Electric Supercharging System, som produkten heter, fick bolagets grundare Isak Löfgren redan för 15 år sedan. Isak är civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik i grunden, och med bakgrund inom fordonsindustrin såg han en möjlighet att sänka bränsleförbrukningen i de fossildrivna fordon som redan rullar på våra vägar idag.

– Vi har tyvärr ingen möjlighet att nå 2030-målen med dagens elbilsförsäljning. För att nå dit så måste vi sänka bränsleförbrukningen i befintliga fordon samtidigt som vi gör drivmedlen mer miljövänliga, säger han.

Och EU verkar hålla med. KASI Technologies är ett av få svenska bolag som tilldelats ett stöd från EISMEA, det Europeiska innovationsrådet för små- och medelstora företag. Stödet på initialt 20 miljoner kronor ska användas för att färdigutveckla NESS innan produkten monteras i svenska fordon på prov.

– Vi kommer att börja med en version som passar de flesta tjänstebilar, som exempelvis Volkswagen Caddy och Ford Transit, säger Isak Löfgren. Just nu knyter vi till oss kommuner och företag med stora fordonsflottor för att snabbt få ut NESS i många bilar och börja sänka utsläppen.

Företaget inväntar slutgiltiga testresultat, men NESS kommer att kunna sänka förbrukningen med ungefär 20 procent menar Isak Löfgren.

– Med tanke på drivmedelspriserna så innebär det stora besparingar. Och de flesta av våra kunder har igen sin investering på ett par, tre år, säger han.