Candela går in på den amerikanska marknaden

Bärplansbåten Candela C-8 är populär på den amerikanska marknaden för fritidsbåtar. Foto: Camdela

Det svenska teknikföretaget Candela, som sätter nya standarder för elektriska fartyg med sina bärplansbåtar med lång räckvidd, har startat sitt första provkörningscenter i USA – Candela San Francisco kommer att utöka Candelas närvaro på den amerikanska marknaden.

Candelas elektriska farkost flyger tyst över vattenytan och kan köras i över timmar timmar med en marschfart på 22 knop. Datorstödda bärplansbåtar lyfter skrovet över ytan, vilket minskar vattenfriktionen och energianvändningen med 80 procent jämfört med traditionella motorbåtar. Detta ger en räckvidd 2-3 gånger längre än någon annan elbåt på marknaden.

Med över 100 beställningar på den nya Candela C-8 daycruiser leder företaget nu försäljningen av elbåtar i Europa tack vare den unika kombinationen av hastighet, tystnad och lång, helelektrisk räckvidd. Men majoriteten av nya kunder kommer från USA, vilket gör den amerikanska motorbåtsmarknaden till ett viktigt mål för Candela.

– Vi siktar inte bara på att göra den bästa elektriska båten. Vi gör en mycket bättre båt än dagens konventionella motorbåtar, helt enkelt. Tack vare vår bärplansteknik och vår direktdrivna C-POD-motor blir det inget buller, inga avgaser och väldigt lite underhåll. Det tar i princip bort alla dåliga sidor hos motorbåtar, säger Tanguy de Lamotte, vd för Candela US.

Candelas 80 man starka team av ingenjörer och tekniker från flyg-, bil- och mjukvaruindustrin har utvecklat den egenutvecklade bärplanstekniken och tillhörande mjukvara sedan 2014. Med hjälp av lärdomarna från sin första serieproduktionsmodell, C-7 sportbåten, ger sig Candela nu in i massproduktion av fritidsbåtar med Candela C-8, samtidigt som man utvecklar bärplansbåten Candela P-30, som kommer att tas i produktion 2023.