Martin & Servera testar nya distributionsformer i Malmö

MoveByBikes cyklar har skåp som kan varieras i storlek beroende på vilken volym som ska levereras. Foto: Martin & Servera

Martin & Servera jobbar med utveckling av framtida miljövänliga leveransmetoder för att nå egna hållbarhetsmål, men också för att möta kunders mål och krav kring klimatpåverkan. Nu testas två olika alternativ i Malmö. Ett av Martin & Serveras långsiktiga hållbarhetsmål är att verksamheten ska vara klimatneutral senast 2030. Därför testar Martin & Servera olika smarta, smidiga, säkra och fossilfria distributionslösningar. Just nu pågår försök både med cykelleveranser och nattleveranser med elfordon i samarbete med Malmö stad.

Som första grossist i Sverige testade Martin & Servera att under juni månad leverera till kunder med cykel. Testet genomfördes tillsammans med företaget MoveByBike och gällde leveranser som inte kräver aktiv kyla i Malmös centrala delar.

MoveByBikes fokus är att öka antalet leveranser med lastcykel och därmed minska antalet traditionella skåpbilar i staden. MoveByBikes cyklar är specialtillverkade med skåp som kan varieras i storlek beroende på vilken volym som ska levereras, max vikt är 250 kilo. Denna typ av leveranser passar utmärkt för små och medelstora kunder som gör mindre beställningar, och som ligger på adresser som är svåra att komma fram till med större fordon, som gågator och i zoner som har förbud för motortrafik på dagtid.

– Idén att testa cykelleveranser kommer från ett samtal med Malmö stads transportutvecklare som handlade om hur framtida leveransmetoder kan göras på ett mer hållbart sätt. Det här är helt nytt för oss, men nu testar vi för att se om det här kan vara ett bra komplement framför allt i stadskärnan i större städer, säger Simon Tideman, platschef på Martin & Servera Logistik i Halmstad.

– Att få genomföra detta projekt tillsammans med Malmö stad och Martin & Servera är ett bevis på att cykellogistiken är här för att stanna och att vi är många om att ta ansvar för och stå bakom en hållbar citykärna, säger Lisette Hallström, vd MoveByBike.

Tillsammans med Malmö stad har Martin & Servera arbetat fram en pilot för kvälls- och nattleveranser med ellastbil. I augusti startar ett test i samarbete med Malmö stad och ett antal utvalda skolor och andra verksamheter. Malmö har gett dispens från förbudet att köra tung lastbil nattetid i Malmö. Piloten kommer pågå fram till maj 2023.

Att leverera på tider utanför trafikintensiva tider har många fördelar. Bland annat försvinner lastbilar från den intensiva morgontrafiken, och det är både enklare och säkrare att köra in till lastkajer för att lossa varor när skolgården inte är full av lekande barn. Elfordon bidrar också till minskat buller och avgaser i närmiljön.

– Vi är stolta att Martin & Servera är en av de leverantörer som Malmö skrivit klimatkontrakt med. Det betyder att vi är en del av Malmös resa mot att bli en klimatneutral stad. Samtidigt jobbar vi mot Martin & Serveras eget mål – klimatneutral verksamhet 2030.