Frigoscandia förvärvar norska Polar Frakt

Frigoscandia satsar på den norska marknaden för livsmedels- logistik. Foto: Polar Frakt

Frigoscandias ägare Mutares SE & Co har slutfört förvärvet av Polar Frakt AS från privata ägare som en tilläggsinvestering till Frigoscandia Group. I Norge driver Frigoscandia idag tre frys- och kyllager samt ett trafikkontor utanför Oslo, och genom förvärvet stärker man sitt nordiska erbjudande som nordens ledande aktör inom tempererad livsmedelslogistik. Frigoscandia får nu möjlighet att utnyttja Polar Frakts befintliga nätverk i Norge, vilket ytterligare kommer att stärka Frigoscandias internationella transporter såväl som de inhemska.

– Polar Frakt är ett relativt nystartat logistikföretag, men det är sprunget ur det i Norge välkända Kjell Hansen Shipping eftf, vilket innebär att det i bolaget både finns en lång erfarenhet, lojal kundbas och väletablerade kontakter inom den norska logistikbranschen. Med Polar Frakt ombord tar vi ett stort kliv i vår satsning på den norska marknaden för livsmedels- logistik, inte minst är detta ett led i att stödja vår satsning inom seafood, vilket är ett viktigt segment i Frigoscandias plan för tillväxt, säger Frigoscandias vd, Peter Haveneth.

– Det finns väldigt tydliga synergier mellan våra bolag som vi snabbt kan implementera, där vårt fokus på nord Norge faller väldigt väl ut med Frigoscandias erbjudande till övriga Norge och Kontinentaleuropa. Vi ser fram emot att ta nästa steg i vår utveckling tillsammans med Frigoscandia Group säger Polar Frakts vd, Kenneth Hansen.

– Transaktionen innebär det första tilläggsförvärvet för Frigoscandia under Mutares ägande och visar vår ambition att befästa Frigoscandias position som den ledande temperatur- kontrollerade logistikplattformen i Norden, säger Marcus Österberg, Senior Investment Manager, Mutares SE & Co.

Polar Frakt, med huvudkontor i Oslo, Norge, är specialiserat på att transportera gods från Oslo till norra Norge. För detta ändamål driver Polar Frakt AS två hyrda terminaler (Oslo och Bjerkvik) och fraktar runt 25 till 30 trailers per vecka via dessa.