Budbee instllerar 700 Budbee Box i Nederländerna

Budbee Box installeras i 700 Albert Heijn-butiker i Nederländerna och Belgien. Foto: Budbee

Nederländska motsvarigheterna till Amazon och ICA, bol.com respektive Albert Heijn, har efter en lång process valt partner för att rulla ut det största box-nätverket i Benelux. Det står klart att det är svenska Budbee som vinner uppdraget, i konkurrens med andra bolag inom box-segmentet och den lokala motsvarigheten till Postnord, PostNL. Under de kommande 18 månaderna installeras Budbee Box i 700 Albert Heijn-butiker i Nederländerna och Belgien. 

Albert Heijn är den största stormarknadskedjan i Nederländerna med över 1000 butiker i landet och bol.com är en lokal e-handelsgigant med över 11 miljoner kunder i Benelux. Bolagen ingår båda i den internationella retail-koncernen Ahold Delhaize, vilket gör att de har ett nära samarbete.

Uppdraget innebär att specialdesignade Budbee Box installeras i 700 Albert Heijn-butiker i Nederländerna och Belgien, där kunder kan hämta ut och returnera paket från bol.com och andra e-handlare som använder Budbee. Satsningen innebär att Budbee nu bygger det största boxnätverket i Benelux. Budbee vann uppdraget i konkurrens med flera kända aktörer, däribland rena box-bolag och den lokala motsvarigheten till Postnord, PostNL. I ett pilotprojekt förra året ställde PostNL ut sina paketskåp i vissa Albert Heijn-butiker.

– Våra kunder beställer varje dag tiotusentals artiklar på bol.com som vi vill leverera på ett snabbt, effektivt och hållbart sätt. Med denna flexibla, enkla och skalbara innovation har vi ambitionen att ytterligare förbättra bekvämligheten och servicen för våra kunder och att göra paketleveranser ännu mer hållbara, säger Vincent Weijers, COO, bol.com.

– Kunder upplever mer och mer bekvämligheten med digitala erbjudanden, något som vi ser i exempelvis användandet av självscanning och AH-appen. Lanseringen av paketskåp gör det ännu enklare för kunder att hämta och returnera sina paket och jag är stolt över samarbetet med bol.com och Budbee. Tillsammans kan vi skapa synergier och ytterligare bygga ut vår omnichannel-strategi, säger Marit van Egmond, CEO, Albert Heijn.

– Tack vare vår effektivitet och vårt fokus på hållbarhet lyckades vi kamma hem detta. Vi är stolta över det och ser fram emot arbeta med branschens största aktörerna i regionen, säger Sophus Broberg, CCO, Budbee.