Movs expanderar i Europa

Movs växlar därför upp tillväxttakten. Foto: Movs

Mindre än ett år efter den svenska lanseringen storsatsar Movs genom expansion utomlands. Målet är att inom en femårsperiod ha vuxit till över 200 000 abonnenter runtom i Europa med start i Danmark, Tyskland och Nederländerna. Genom expansionen beräknar bolaget att öka sin omsättning från 100 miljoner kronor till 700 miljoner kronor till 2027.

Med abonnemang på lätta elfordon vill Movs få fler personer att upptäcka fördelarna med elektrifierad mikropendling. Responsen efter lanseringen av abonnemangstjänsten i Sverige har varit väldigt positiv. Tack vare bland annat ökad klimatmedvetenhet och behov av storskaliga abonnemang från leverantörerna av last-mile-delivery växer både efterfrågan och klientelet. Movs växlar därför nu upp tillväxttakten. Målet är att växa från cirka 3 500 abonnemang i Sverige och Danmark år 2022 till 200 000 abonnemang på fyra olika marknader i Europa år 2027. 

– Efter ett starkt lanseringsår med våra abonnemang i Sverige är vi redo att expandera i Europa. Första steget blir en etablering i Danmark, följt av Tyskland och Nederländerna, som alla är kända för att vara cykelvänliga länder med välutvecklad infrastruktur för lätta elfordon, säger Mikael Klingberg, vd och grundare, Movs Technology Group.

– Tanken är att det ska vara väldesignade fordon som kommer med den här tjänsten. Och det kommer vara både cyklar, elcyklar och mopeder. När vi går live utomlands kommer vi göra det med egna fordon. Det blir ett Movs-koncept med Movs-fordon, avslutar Mikael Klingberg.