Bilfraktfartyg döps i Göteborgs hamn

Det nybyggda bilfartyget Nabucco har döpts i Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs hamn

Det nybyggda bilfartyget Nabucco har döpts i Göteborgs hamn. Nabucco kommer att ingå bland de fartyg som transporterar fordon och high & heavy-laster direkt till och från Nordamerika sex gånger i månaden. Fartyget innebär också en milstolpe för Wallenius Wilhelmsen då det är rederiets sista beställda fartyg drivet på konventionellt bränsle.

Nabucco levererades från skeppsbyggaren Tianjin Xingang Shipbuilding i början av november och nådde Göteborg under torsdagen, där det svenskflaggade fartyget döptes under måndagen. Nabucco har en lastkapacitet om 7700 fordon och är det sista i en serie av fyra fartyg i klassen HERO, High Efficiency RoRo carrier. HERO-fartygen är idag Wallenius Wilhelmsens nyaste, mest avancerade och energieffektivaste fartyg. Nabucco innebär också slutet av en era för rederiet. Det berättade Erik Noklebye, EVP och COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen i samband med att fartyget sjösattes.

– Jag är mycket nöjd med att Nabucco är sjösatt och ger ett välbehövligt tillskott i vår flottas totala kapacitet. Detta markerar också ett skifte i vår historia, eftersom det är det sista fartyget som levereras baserat på konventionell bränsleteknologi. Med det sagt har HERO-klassen inklusive Nabucco flera gröna fördelar jämfört med andra fartyg idag.

I den flottstrategi bolaget arbetar med idag laborerar man med alternativa framdriftstekniker och bränslealternativ. I projektet WPCC, Wind Powered Car Carrier, arbetar man i nuläget fram en design för fartyget Orcelle Wind. Fartyget ska använda segel som primär framdriftsteknik, och med hjälp av enbart segel ska fartyget kunna färdas i 10–12 knop – dock med möjlighet att öka hastigheten med hjälpmotorer. Med detta ska man kunna minska utsläppen med upp till 90 procent jämfört med dagens fartyg. Målet är att ha en WPCC redo för tillverkning under 2022, för sjösättning under 2025.

I Göteborg har Wallenius Wilhelmsen utökat sin trafik under året, från fyra till sex avgångar i månaden, samtidigt har man kopplat Göteborgs hamn till den amerikanska västkusten med helt nya destinationer.

– Det gör vi för att svara upp till marknadens efterfrågan och behov. Läget ser väldigt bra ut med ökade volymer på våra kontraktskunder, såväl som ökade förfrågningar på spot-marknaden. Det finns ett stort tryck och hög efterfrågan som vi gör allt för att bemöta med utökad kapacitet och service, sade Nikolai Nymoen, General Manager på Wallenius Wilhelmsen i Sverige i samband med förändringarna i linjeutbudet i våras.

Sedan tidigare erbjuder Wallenius Wilhelmsen direkttrafik från Göteborg till Halifax, New York, Brunswick och Charleston på den amerikanska östkusten. Utöver detta erbjuder Wallenius Wilhelmsen sex avgångar i månaden till Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Syd- och Mellanamerika via omlastning.

– Vi är glada och stolta att Wallenius Wilhelmsen fortsätter satsa på Göteborg och väljer att sätta in nytt tonnage på marknader som är mycket viktiga för svensk export. Roligt också att man väljer att döpa fartyget här i Göteborg där rederiet har en lång och fin historik, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.