Transportstyrelsen vill inte se undantag för att köra tyngre lastbilar med B-körkort

Transportstyrelsen har utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Rapporten är nu lämnad till regeringen: Foto: Adobe Stock

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Elfordon kan vara tyngre än traditionella fossildrivna fordon. Det gör att det krävs högre körkortsbehörighet för att köra exempelvis eldrivna lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton.  

Uppdraget har alltså gällt lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 4,25 ton, och som drivs med el eller andra alternativa bränslen. Det gäller alltså inte husbilar. Myndighetens sammanvägda bedömning är att det undantag som finns i Körkortsdirektivet inte kan införas i svensk lag.

För att kunna utnyttja undantaget måste vissa krav vara uppfyllda. Till exempel krävs att man ska kunna kontrollera vissa uppgifter som det alternativa drivsystemets extra vikt och fordonets lastkapacitet i jämförelse med traditionellt fossildrivna fordon av samma storlek. Men den sortens uppgifter görs inte tillgängliga av tillverkare eller registreras vid typgodkännande i dag.

– Det betyder att varken förare eller polis kan kontrollera om ett fordon uppfyller kraven för undantag, säger Chris Patten, utredare på Transportstyrelsen.

Även om undantaget skulle införlivas ska reglerna för tunga lastbilar ändå följas. Det innebär till exempel att förare ska följa reglerna om kör- och vilotider, krav på färdskrivare, vägarbetstid och lastsäkring med mera. I stället anser myndigheten att en internationell överenskommelse, till exempel på EU- eller FN-nivå, kan ge bättre förutsättningar för miljövänliga transporter eller nya möjligheter till undantag.