PostNord i allt närmare samarbete med DPD

PostNord inför hårdare rutiner för att stoppa bedrägerier. Foto: PostNord

PostNord samarbetar med DPDgroup för sina internationella paketvolymer som skickas från Danmark, Sverige, Norge och Finland till övriga Europa. Omvänt gör DPDgroup detsamma från sitt europeiska nätverk till Norden. Partnerskapet inleddes 2002 och har under de senaste 20 åren växt i stadig takt till dagens samarbete. Tack vare partnerskapet kan europeiska kunder hos båda företagen dra nytta av ett brett utbud av frakt- och leveranslösningar till och från alla nordiska länder och frakta mer än 10 miljoner paket varje år.

De båda bolagens nätverk av paketutlämningsställen är en viktig resurs för att öka e-handeln mellan de fyra nordiska länderna och övriga Europa. Som en del av det nya partnerskapsavtalet blir internationella paketleveranser från DPDgroup tillgängliga i butik, 2Shop delivery, även i Norge, via 1 600 norska 2Shop-utlämningsställen. Från och med april 2020 erbjuds därmed 2Shop-leveranser som leveransalternativ i alla nordiska länder.

Båda parterna erbjuder digitala gränssnitt för mottagarna för att optimera leveransupplevelsen. DPD:s Predict är tillgängligt för europeiska konsumenter även för paket som skickas från Norden. PostNords tjänst Flex Change erbjuds åt de skandinaviska konsumenterna för paket som tas emot via DPDgroup-nätverket. Tack vare de här tjänsterna får mottagarna information om leveransen i förväg via e-post och/eller SMS och kan välja det leveransalternativ som passar dem bäst.

– DPDgroup och PostNord har haft ett partnerskap länge och jag är glad att vi har förlängt vårt avtal. För PostNord är det oerhört viktigt att fortsätta utöka våra internationella aktiviteter och avtalet med DPDgroup passar fint i det sammanhanget, säger Peter Kjaer Jensen, vice vd för PostNord Group.

– Vårt partnerskap har varat länge och varit lyckat. Vi är entusiastiska inför att ytterligare utveckla vårt samarbete och våra affärer med PostNord. Vårt partnerskap erbjuder DPDgroup-kunderna en sömlös anslutning till 25 miljoner konsumenter i Norden och tillgång till 6 800 lokala paketutlämningsställen, säger Boris Winkelmann, vice vd för GeoPost/DPDgroup.

Sedan 2015 har namnet DPD kunnat ses på vägarna i Danmark, Sverige, Norge och Finland då 170 PostNord-fordon märkts upp med DPD som ett tecken på det nära samarbetet mellan partnerna. Partnerna erbjuder tillsammans det tätaste nätverket av utlämningsställen med fler än 46 000 platser både inom och utanför Europa med unika leverans- och returlösningar för kunderna i 27 länder.