Innovativ logistikhub bygger bro mellan fysisk handel och e-handel

Eway är ett serviceställe i köpcentrummiljö där man kan hämta ut, prova och returnera varor.

Text: Hanna Engström

Ett nytt angreppssätt kring e-handel och den fysiska handelsmiljön håller på att växa fram. Kunderna erbjuds ett serviceställe i köpcentrummiljö där de kan hämta ut, prova och returnera varor.

Att integrera den växande e-handeln i fysiska miljöer är ett nytt grepp. Allt samlas på ett ställe för att främja kundbemötandet och optimera det logistiska flödet.

Stärka handelsplatsen som hub

Konceptet Eway, framtaget av Grosvenor Europe, representerar ett serviceställe där kunderna får möjlighet att hämta och skicka paket, prova kläder och andra varor i provrum och göra sig av med onödigt förpackningsmaterial. Det kan också förenkla eventuell returhantering samt vara en mötesplats där kunder är välkomna att använda lokalen som arbetsyta.

- Vårt nya koncept är en viktig del i förändringsarbetet. Det handlar om att öka servicegraden för våra besökare och att säkerställa ett så positivt kundbemötande som möjligt. Vi bygger en bro mellan fysisk handel och e-handeln och stärker handelsplatsen som hub, säger Carl Strufve, Director Nordics på Grosvenor Europe.

Plattform skapar synergieffekter

Bolaget LogTrade Technology har utvecklat platt­form­­en för digital logistik och tanken är att Eway i förlängningen ska bli ett nav för alla typer av transporter och för all typ av handel då lösningen är transportörsneutral. Logtrade hjälper både fastighetsägare och e-handlare att skapa synergieffekter tillsammans.

  • Det leder till ett ökat flöde och en ökad effektivitet. Ambitionen är även att Eway ska fungera som ett utskjutet lager där e-handlare kan leverera produkter i förväg, inför förväntade efterfrågeökningar, så att kunderna kan hämta ut en beställning redan några minuter efter att den är lagd, säger Sara Ali, operativ chef och innovationsansvarig på LogTrade Technology.

 

FAKTA

* Eway är ett serviceställe i köpcentrummiljö där man kan hämta ut, prova och returnera varor

* Första etableringen är i Burlöv Center (Malmö), under våren 2020 introduceras konceptet i Skärholmen och Väsby Centrum (Storstockholm).

* Ytterligare ett paketombudskoncept, Leveriet, lanserades av Atrium Ljungberg i november 2018, för närvarande etablerat i Sickla köpkvarter, Nacka och Mobilia, Malmö.

Text: Hanna Engström

Ett nytt angreppssätt kring e-handel och den fysiska handelsmiljön håller på att växa fram. Kunderna erbjuds ett serviceställe i köpcentrummiljö där de kan hämta ut, prova och returnera varor.

Att integrera den växande e-handeln i fysiska miljöer är ett nytt grepp. Allt samlas på ett ställe för att främja kundbemötandet och optimera det logistiska flödet.

Stärka handelsplatsen som hub

Konceptet Eway, framtaget av Grosvenor Europe, representerar ett serviceställe där kunderna får möjlighet att hämta och skicka paket, prova kläder och andra varor i provrum och göra sig av med onödigt förpackningsmaterial. Det kan också förenkla eventuell returhantering samt vara en mötesplats där kunder är välkomna att använda lokalen som arbetsyta.

- Vårt nya koncept är en viktig del i förändringsarbetet. Det handlar om att öka servicegraden för våra besökare och att säkerställa ett så positivt kundbemötande som möjligt. Vi bygger en bro mellan fysisk handel och e-handeln och stärker handelsplatsen som hub, säger Carl Strufve, Director Nordics på Grosvenor Europe.

Plattform skapar synergieffekter

Bolaget LogTrade Technology har utvecklat platt­form­­en för digital logistik och tanken är att Eway i förlängningen ska bli ett nav för alla typer av transporter och för all typ av handel då lösningen är transportörsneutral. Logtrade hjälper både fastighetsägare och e-handlare att skapa synergieffekter tillsammans.

Det leder till ett ökat flöde och en ökad effektivitet. Ambitionen är även att Eway ska fungera som ett utskjutet lager där e-handlare kan leverera produkter i förväg, inför förväntade efterfrågeökningar, så att kunderna kan hämta ut en beställning redan några minuter efter att den är lagd, säger Sara Ali, operativ chef och innovationsansvarig på LogTrade Technology.

 

FAKTA

* Eway är ett serviceställe i köpcentrummiljö där man kan hämta ut, prova och returnera varor

* Första etableringen är i Burlöv Center (Malmö), under våren 2020 introduceras konceptet i Skärholmen och Väsby Centrum (Storstockholm).

* Ytterligare ett paketombudskoncept, Leveriet, lanserades av Atrium Ljungberg i november 2018, för närvarande etablerat i Sickla köpkvarter, Nacka och Mobilia, Malmö.