SiB Solutions skapar 0-felslogistik

SiB Solutions grundare Stefan Borg, Lennart Bergström och Staffan Persson. Foto: SiB Solutions

Svenska logtech-företaget SiB Solutions genomförde en övertecknad emission om 10 miljoner kronor i början av 2019. Då deltog bland abdra Mats Johansson, grundare och styrelseordförande i börsbolagen ZetaDisplay och Iconovo. Nu växlar man upp tempot ytterligare och genomför en andra nyemission om 15 till 20 miljoner kronor för fortsatt utveckling av en banbrytande AI-lösning som hjälper företag att förebygga logistikproblem.

Med en helt ny plattform kommer företag att kunna optimera sina logistikprocesser
på sätt som tidigare inte varit möjligt. För branschen i stort och i synnerhet för e-handeln är
det ett eskalerande problem att gods försvinner, skadas, levereras till fel plats eller med fel
innehåll. Idag går i snitt mer än 0,3 procent av all världens logistik fel vilket medför enorma
kostnader och stor miljöpåverkan.

– För att råda bot på problemet startade vi SiB Solutions 2017, och en rad kunder använder
redan den första versionen av vår nyskapande logtech-plattform. Vår ambition är att genom
banbrytande teknologi göra våra kunders logistik helt felfri, säger Stefan Borg, vd för SiB
Solutions.

Emissionen 2019 syftade till att utveckla en prototyp och att komma igång med försäljningen
och generera orderingång, vilket har gett framgångsrika resultat med flera nya kunder. Den
kommande större emissionen i början av 2020 syftar till att kommersialisera plattformen,
bygga fler funktioner och ta både produkten och SiB Solutions ut i världen.

SiB Solutions håller nu på att utveckla nästa version av plattformen, i samarbete med
namnkunniga kundföretag. Den nya versionen kommer inte bara kunna svara på vad som
hänt med ett paket. Med hjälp av IIoT, artificiell intelligens och maskininlärning kommer den även göra det möjligt att förebygga problem.

– När vi presenterar den kommande versionen av plattformen för potentiella kunder får vi
en mycket positiv reaktion. Vi är först med att angripa verkliga logistikproblem proaktivt på
detta sätt, och kunderna inser det stora värdet och vilken enorm potential det har, säger
Stefan Borg.