Marknaden för parkeringssensorer växer kraftigt

Ytmonterade parkeringssensorer nådde 1,3 miljoner globalt. Arkivbild

Berg Insight släpper nu nya resultat om den smarta parkeringsmarknaden. Den installerade basen för trådlöst anslutna mark- och ytmonterade parkeringssensorer nådde 1,3 miljoner över hela världen 2019. Växer med en sammansatt årlig tillväxthastighet på 19,9 procent kommer detta antal mer än fördubblas år 2023. Europa och Nordamerika tillsammans stod för ungefär hälften av den installerade basen, medan den kinesiska marknaden stod för huvuddelen av resten. Framstående smarta parkeringsmarknader inkluderar även Australien och Nya Zeeland samt Mellanöstern till viss del. Sammantaget har det privata parkeringssegmentet varit snabbare än städer och kommuner att använda smart parkeringsteknik och står idag för huvuddelen av de installerade enheterna.
 
Världens ledande leverantör av smarta parkeringssensorer är den nederländska baserade säkerhets- och identifieringslösningsgruppen Nedap, som hade en global marknadsandel på 16,3 procent under Q3-2019. De tre bästa inkluderade också kinesisk Fangle Technology och franska SmartGrains, som båda har huvuddelen av sina installerade baser på sina respektive inhemska marknader. Andra betydande leverantörer inkluderar de australasiska leverantörerna Smart Parking och Frogparking, de europeiska företagen Onesitu, Urbiotica, Worldsensing, CommuniThings och Intercomp, samt de nordamerikanska leverantörerna CivicSmart, PNI, Fybr, Nwave Technologies och Streetline. De tio bästa leverantörerna stod för cirka 50 procent av den globala installerade basen för smarta parkeringssensorer under Q3-2019. Endast en handfull företag har ännu inte lyckats etablera en internationell närvaro som sträcker sig över två eller flera regioner i världen.
 
– Den smarta parkeringsmarknaden kämpar fortfarande för att övervinna en skepsis som orsakats av ett antal tekniska fel under branschens tidiga dagar, särskilt i Nordamerika, säger Levi Ostling, IoT Analyst, Berg Insight.