Forskare testar ny metod för att framställa vätgas

Forskare vid Uppsala universitet presenterar i en artikel i tidskriften Energy and Environmental Science en alternativ tvärvetenskaplig metod för att utvinna vätgas, baserad på principer från naturen.

Genom att föra in designade molekyler i genetisk modifierade organismer aktivera ett annars inaktivt enzym, som börjar producera vätgas. En kombination av syntetisk kemi och biologi.

Det är möjligt att utvinna förnybar vätgas ur vatten, men systemen för detta är ännu begränsade, skriver Uppsala universitet. Enzymerna som i naturen sköter tillverkningen av vätgas i bakterier och alger är de så kallade järn-järn-hydrogenaserna och har en mycket hög kapacitet - och har därför länge intresserat forskarna.

De finns dock endast i specifika mikroorganismer som kräver speciella odlingsförhållanden, så därför har de hittills endast använts i småskaliga laboratorieförsök. Storskalig produktion av järn-järn hydrogenaser i bakterier som är relevanta för bioteknologiska applikationer har gett en inaktiv, oanvändbar form av enzymet.

Men det annars oanvändbara enzymet har nu forskarna lyckats aktivera i genetiskt modifierade organismer.

- Vi kan modifiera utvalda organismer genetiskt och föra in genen som kodar för enzymet i mer lätthanterliga bakterier för att sedan aktivera det med hjälp av våra syntetiska järnföreningar. Dessa artificiellt aktiverade enzymer har visat sig vara fullt funktionella och omvandlar E. coli-bakterier till cellulära vätgasfabriker, säger professor Peter Lindblad som tillsammans med forskarkollegan Gustav Berggren lett arbetet vid institutionen för Kemi-Ångström.