Belgiska De Lijn beställer 200 hybridbussar av VDL

De Lijns Citea SLFA 180 Hybrid. De Lijn är det flamländska offentliga företaget i flämisktalande del av Belgien - som ansvarar för kollektivtrafik i Flandern. Cirka 3,5 miljoner människor använder De Lijns tjänster varje år. De Lijns nät har cirka 1 000 linjer med 36 000 hållplatser och en flotta på 2250 bussar och 400 spårvagnar. 8 000 människor arbetar tillsammans. Bussar och spårvagnar kör cirka 11 miljoner resor per år. Foto: VDL

Den belgiska kollektivtrafikoperatören De Lijn beställer 200 ”gröna bussar” från VDL Bus & Coach. Det är den största ordern någonsin från denna operatör, både vad gäller antalet bussar och investeringen på 92 miljoner euro.

De Lijn valde denna gång att satsa på hybridbussar. I en andra fas av projektet konverterar VDL Bus & Coach bussarna till helelektriska.

De Lijn har ännu inte tillräckligt med laddningsstationer längs de linjer där bussarna kommer att åka. Därför väljs denna lösning så att De Lijn kan ha en "grön" bussflotta.

Efter leveransen är nästan en av tre av De Lijns bussar "gröna". Med dessa 200 nya bussar sparar De Lijn en miljon liter diesel årligen och 2640 ton i form av koldioxidutsläpp.

Redan under förra året beställde De Lijn 184 ”gröna” bussar för ett belopp på 64 miljoner euro. Senare i samma år följde ytterligare en order på 130 bussar för 34 miljoner euro. Fram till 2025 planerar De Lijn på att anskaffa minst 77 hybridbussar och cirka 925 elbussar.

Den senaste VDL-beställningen består av 80 stycken hybridbussar av typ Citeas SLE 120 och av typ 120 Citeas SLFA 180. Båda har samma elektriska drivlinor som Citea Electric.

Denna 12 meter långa hybridbussen drivs av en 160 kW-stark elmotor och är utrustad med ett 32 kWh "High Power" -batteri.

Denna nya generations Citeas- hybrid kan köra elektriskt mer än halva tiden. Dess nya "kraftfulla" batteriteknologi säkerställer att bussarna kan användas som en helelektrisk i stadskärnor och dessutom köras i lågutsläppzoner.

Bussens höga batterikapacitet gör det möjligt att köra bussarna helt elektriskt i upp till 30 kilometer. Batterierna laddas via en CCS Combo2-kontakt med lite hjälp "på vägen" från en 4-cylindrig Euro 6-dieselgenerator.

Ett snabbladdningsalternativ kommer att vara möjligt i framtiden i form av en pantograf, som integreras i laddningsinfrastrukturen.