Bättre vägar med autonom teknik

Utvecklar lösning för att göra kompaktorn självkörande. Foto: Semcon

Semcon har i ett norskt innovationsprojekt kring framtidens vägbyggnad utvecklat och validerat en lösning för att göra en kompaktor självkörande. Målet är att avlasta personal från svåra arbetsuppgifter, korta tiden för att bygga nya vägar och öka kvaliteten vilket ger vägarna längre livslängd. Vid vägbyggnation är kompakteringen av ytlagren avgörande för att säkra hög kvalitet, vilket resulterar i säkrare vägar som håller längre.

– Det är ett arbete som kräver stor noggrannhet och erfarenhet, samtidigt som det utförs på ett avgränsat område. Det är perfekta förutsättningar för en autonom lösning, där en operatör kan styra flera maskiner som till exempel kan arbeta nattetid, säger Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge.

I projektet som norska Nya Veier (motsvarande Trafikverket) är initiativtagare till och som utförs av företaget AF Gruppen, ansvarar Semcon för att göra kompaktorn självkörande. Arbetet bygger på ett kontrollsystem som är utvecklat av Yeti Snow Technology, samägt av Semcon, Husqvarna Group och Øveraasen. Systemet lämpar sig väl inom olika områden där drift och underhåll måste skötas på ett säkert sätt med hög precision och repeterbarhet. Tidigare användningsområden av systemet inkluderar snöröjning av landningsbanor och borstning av landningsljus på flygplatser. 

– Det här är ett bra exempel på hur ny teknik skapar förutsättningar för effektiva och säkra lösningar för vägbyggnation i framtiden. I slutändan skapar det möjlighet till att bygga nya vägar både snabbare och mer kostnadseffektivt, säger Sebastian Kussel, ansvarig för teknik och utveckling på Nya Veier.