Schenker testar elcykellösning i Linköping

Muharrem Demirok (c), kommunalråd i Linköping är förtjust över den nya cykellösningen i staden. Foto: Schenker

Nu rullar den första elcykeln i daglig trafik med paketleveranser för DB Schenker i Linköping. Fredagen den 25 oktober levererades det första paketet till Stora Torget i staden.

– Det har blivit verklighet genom vårt nära samarbete med Ahlsell som drev på att vi skulle testa en cykel i staden, säger Anders Nilsson, distriktschef på DB Schenker i Linköping.

Såhär i början provar man sig fram och det är inte bara Ahlsells paket som fraktas med cykeln.

– Den måste så klart vara lönsam, därför kommer DB Schenker att lasta alla paket som ska in till centrum på cykeln – inte bara våra, säger Magnus Johansson, regionchef öst på Ahlsell.

Cykeln klarar mer än man kan tro. Den kan lasta två kubikmeter, eller upp till 300 kilo verklig vikt åt gången och är ett perfekt alternativ till leveranser på gågator eller vissa centrala gator där lastbilstrafik inte är tillåten efter klockan elva.

– Dessutom kommer vi mycket närmare kunderna och slipper gå så långa sträckor med våra leveranser. Speciellt på gågatorna kommer vi ända fram till dörren med vår cykel, där kommer vi nog att spara mycket tid, säger Anders.

Exakt vilket eller vilka områden cykeln ska serva är inte klart, det är något som får växa fram med tiden.

– Det är ungefär tio minuters cykling från vår terminal till centrum, men det kanske finns anledning att göra en avstickare via ett industriområde till exempel, det är sådant vi får prova oss fram till.

Förhoppningen är att cykeln ska klara två vändor på en dag.

– Jag tror att det krävs att vi hinner göra alla våra planerade stopp på en dag för att det ska löna sig att cykla jämfört med lastbil, säger Anders.