Den svenska utrikeshandeln bidrar till att närmare 200 miljoner ton gods transporteras per år via sjövägen. De svenska hamnarna tar emot flera hundra lastfartyg och färjor om dagen. Det betyder 109 000 anlöp om året. Trots detta är endast en bråkdel av alla dessa fartyg svenskflaggade.
Sjöarbetsmarknadens parter uppmanar nu regeringen att vidta omedelbara åtgärder för att rädda den svenska sjöfarten. Parterna består av Sveriges Redareförening, Sjöfartens Arbetsgivareförbund, Sjöbefälsföreningen och SEKO.
– Lagändringarna kostar inga pengar och bidrar till att öppna en arbetsmarknad som annars är stängd för svenska sjömän, säger Christer Themnér, vd i Sjöbefälsföreningen. Det handlar om att rädda de jobb som finns kvar samt skapa möjligheter till nya jobb inom sjöfarten, en global bransch som har framtiden för sig.
I våra nordiska grannländer utvecklas sjöfarten. Men i Sverige hindras den svenska sjöfarten med konkurrenshämmande regler och utebliven lagstiftning som andra EU-länder redan infört. Det har lett till att handelsflottan under de senaste fyra åren halverats till 114 fartyg med endast 6 600 kvarvarande svenska sjömän. Inte mindre än 5 000 svenska jobb på våra fartyg har försvunnit till utlandet, företrädesvis Norge, Danmark och Finland.
– Omedelbara åtgärder krävs för att undvika förödande konsekvenser för hela det svenska sjöfartsklustret, där sammanlagt 105 000 personer arbetar, säger Anders Boman, ordförande för Sveriges Redareförening och Christer Bruzelius, ordförande i Sjöfartens Arbetsgivareförbund.
– Svenska fartyg håller hög kvalitet och sjöfarten är det mest miljövänliga transportslaget, säger Tomas Abrahamsson, vice förbundsordförande i SEKO. Svenskflaggad sjöfart har ett mycket gott internationellt anseende, men medelåldern på den snabbt minskande svenska handelsflottan stiger i takt med utflaggningarna. Sverige tappar nu med stormsteg inflytande över den internationella sjöfarten. Det får konsekvenser för miljön i Östersjön och i västerhavet.
· Inför tonnageskatt: Sjöfartsnäringen behöver skyndsamt få en positiv signal om att Sverige kommer att följa övriga sjöfartsnationer inom EU och omgående införa tonnageskatt.
· Genomför de marginella anpassningar som behövs i inkomstskattelagen och socialförsäkringsbalken.
· Stoppa Transportstyrelsens chockartade höjningar av tillsynsavgifterna för fartyg och anpassa det allmänna avgiftsläget för registrering, inspektion, farledsavgifter, behörigheter med mera till grannländernas nivå.
· Medverka till kostnads- och konkurrensutjämning med anledning av de nya svavelreglerna och andra kommande miljöregler.