Höga säkerhetskrav för fartyg i Nordostpassagen

Stena Polaris bryter is. Foto: Stena Line
Stena Polaris bryter is. Foto: Stena Line
Foto: Stena Line
Foto: Stena Line

Stena Polaris är ett av fartygen i Stena Bulks flotta med tillräcklig teknik, utrustning och besättningskompetens för en trygg resa via Arktis och sedan hösten 2011 är det nu nionde gången ett av Stenas fartyg passerar Nordostpassagen.

Den ryska administrationen för Nordostpassagen ställer strikta krav på teknik och utrustning. Det är dessutom endast under ett fåtal månader om året, som issituationen i Arktis är sådan att passage är möjlig. Även under denna period eskorteras fartygen, ofta i konvoj, genom de svåraste avsnitten. Stena Polaris har assisterats av den ryska atomisbrytaren Taymyr med 110 mans besättning. Ombord Stena Polaris finns under hela resan dessutom en så kallad ”isrådgivare”, van att navigera i arktiska vatten.

Stena Polaris har isklass 1 A enligt klassningssällskapet Det Norske Veritas krav, vilket innebär att det är utrustat för att kunna gå i isbelagda vatten där isen kan vara upp till 0,8 meter tjock, i bruten ränna. Dessutom är skrovet formanpassat och extra isförstärkt, fartyget har förhöjd motorkapacitet, samt att roder och propellrar är tekniskt anpassade.

För att ytterligare höja kompetensen ombord har Stena sedan länge ett samarbete med ryska Admiral Makarov State University i St Petersburg, som specialiserat sig på navigering i is. Befälen ombord på Stena Bulks fartyg består till 25 procent av ryssar, varav de flesta har utbildning och träning från Makarov.

Det går att följa Stena Polaris på vägen till Sydkorea via Nordostpassagen – dagliga bloggar och podcasts finns på http://www.stenanorthernsearoute.com