Sedan den 14 september i år accepterar Ryssland inte längre TIR-Carnet. Dessutom krävs ett försäkringsbevis, motsvarande ansvarsförsäkring från speditören.
Detta har uppmärksammats av både EU-kommissionen och WTO och vad Förbundet förstått så har det arbetats febrilt för att lösa den situation som uppstått. Ryssland skall ha anfört egna interna problem (korruption) som anledning till detta förfarande. Samtidigt är Ryssland bundet av de bilaterala avtal de trätt in i vad gäller bruket av TIR-Carnet. Restriktionerna på TIR-Carnet skall endast gälla Sibirien och de ryska Fjärran Östern-regionerna. Förbundet söker få klarhet i vad detta innebär rent praktiskt och om det kommer att tillämpas så som nu meddelats.
CLECAT kommer att ta upp frågan på sitt nästa Road Institute möte den 10 oktober och Förbundet bevakar frågan främst via Tullkommittén och Vägkommittén. Aktuell information kommer att läggas upp på förbundets hemsida och även publiceras fortlöpande i e-Nytt.
EU-kommissionären Siim Kallas höll den 16 september ett tal i Vilnius där han bland annat uppmanade parterna att sitta ner och lösa situationen med TIR-Carne i Ryssland.
Källa. Transportindustriförbundet