Tyngsta MB-fordonen rullar ut i Sverige

Foto: Mercedes Benz
Foto: Mercedes Benz

Nu rullar en ovanlig fordonskaravan på svenska vägar. Det är Mercedes-Benz som är på turné med åtta nya, tunga lastbilar. Flera modeller är så nya att de ännu inte finns i trafik i Sverige.


Hela lastbilsprogrammet är med på turnén, däribland fjärrbilen Actros och "hårdingen" Arocs - gjord speciellt för anläggningsbranschen. Med finns också den tunga distributionsbilen Antos och den helt nya Mercedes Atego. Den sistnämnda är Sveriges mest sålda distributionslastbil.

Lastbilar har precis som personbilar de senaste åren genomgått en omfattande "digitalisering". Ett stort antal digitalt baserade hjälpmedel har utvecklats och införts för ökad effektivitet och lägre förbrukning. I de bilar som ingår i karavanen finns en rad exempel på detta.

Ett sådant är den intelligenta farthållaren PPC (Predictive Powertrain Control). Genom att PPC-funktionen hämtar sin information från GPS-navigatorn kan den ”se” både vägbanans sträckning och topografin under alla väderleksförhållanden. Funktionen syftar till att minimera förbrukningen. Ju större höjdskillnader, desto större positiv inverkan har PPC på växellägen, gaspådrag, motor- och färdbromsning, som är avgörande för förbrukningen. Vid nyligen genomförda, fristående jämförelsetest i Tyskland och Holland med två konkurrenter till fjärrbilen Actros, framgår det att Mercedes PPC kan spara in upp till sex procent bränsle.

– Under resans gång kommer chaufförer att kunna mäta sig med PPC, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.

Satsningen på en karavan med nya bilar skall ses som ett komplement till de regelbundna lastbilsmässorna och andra mässor där lastbilen har en självklar plats. Människor inom transportnäringen har inte alltid tid och möjlighet att lämna pågående verksamhet, därför väljer Mercedes-Benz att besöka 30 orter för att lokala företag och chaufförer ska kunna provköra på hemmaplan.